Shadowkeep - The Hourglass Effect

Shadowkeep - The Hourglass Effect

Label : Melissa Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Shadowkeep kwam in het begin van dit millennium met zijn debuut 'Corruption Within', waarmee men gelijk de aandacht van de internationale metalpers trok. De progressieve heavy metal die de band op dat album liet horen was op dat moment alles behalve gebruikelijk en met de Belgische zanger Rouge M., wiens stem als twee druppels water op die van Queensr├┐che's Geoff Tate lijkt, scoorde de band bij mij een extra punten. Op de opvolger 'A Chaos Within' uit 2002 liet al een enorme vooruitgang zien, had men een stapje terug gedaan in het Queensr├┐che-benadering en de band leek klaar te zijn voor een welverdiende erkenning. Helaas besloot Rouge de band te verlaten, waarna men een tijdje in zee ging met de ex-Vicious Rumors zanger Ronnie Stixx, maar langer dan een demo duurde die samenwerking niet en werd het stil rondom deze Engelsen.

Maar nu, zes jaar na het verschijnen van de laatste album, ligt ineens met 'The Hourglass Effect' een nieuwe Shadowkeep album voor mij. Vol verwachting en met enig twijfel stop ik de CD in mijn speler. Zou het de band gelukt zijn om aan de voorgangers te tippen, laat staan overtreffen? Heeft de ellenlange pauze invloed gehad op het geluid? Zou de band nieuwe, moderne wegen zijn ingeslagen? Gelukkig duurt het maar enkele seconden om een antwoord te krijgen op deze vragen, want al vanaf de opener 'Shadowkeep' klinkt men erg vertrouwd en de herkenbare spel van gitaristen Chris Allen en Nikki Robson ademt op en top Shasowkeep. Het is echter met de daaropvolgende 'Incisor' waarmee veegt men alle twijfels in een klap van tafel. Men is geen millimeter verwijderd van de muzikale koers die zij vanaf 'Corruption Within' hebben aangenomen en dat vind ik alleen maar positief. Als vervanger voor Rouge hebben zij niemand minder dan Richie Wicks weten te strikken, die de die-hards nog zullen kennen van de jaren tachtig legendes Tygers Of Pan Tang en Angel Witch! Zijn stem heeft door de jaren heen niets aan kracht ingeboet en past ook perfect bij Shadowkeep. Zijn stem heeft bovendien meer karakteristiek dan zijn voorganger en bevat meer afwisseling.

'The Hourglass Effect' is een echte Shadowkeep album geworden en is een logisch vervolg op de twee voorgangers. De band laat wederom op alle fronten vooruitgang zien, klinkt creatiever en meer gedreven dan ooit te voren en heeft zowel muzikaal als productioneel zijn beste plaat tot op heden afgeleverd. Fans van progressieve heavy metal kunnen het beestje dan ook gerust in huis halen.