Pitchshifter - Deviant

Pitchshifter - Deviant

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder industrial / ebm

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : En ook Pitchshifter is weer bij elkaar. De Britse industrial-meets-dance-band was na het album P.S.I. (2002) moegestreden, maar na een winterslaap van een jaar of drie begon het toch weer te kriebelen en sindsdien spelen ze weer hier en daar op festivals. Er is twee jaar terug zelfs een EP'tje met o.a. een paar nieuwe nummers verschenen (welke destijds bij hun 'Back From The Dead' tour in maart 2006 werd weggegeven), maar geruchten dat een volledig nieuw album in de maak is zijn tot op heden nog niet ingelost. Dus dan maar weer een oude koe uit de sloot dreggen.

'Deviant' was destijds hun vijfde album en verscheen in mei 2000. De band was, na de aanvankelijke logge, naargeestige industrial in de stijl van Godflesh en Fudge Tunnel op hun eerste twee albums uit begin jaren negentig, meer gaan experimenteren met dance- en elektro-invloeden. Dat pakte op de albums 'Infotainment?' en 'www.pitchshifter.com' redelijk goed uit, maar 'Deviant' wilde niet zo beklijven. Acht jaar later doet dat het nog steeds niet. De combinatie van dansbare industrial, nu metal en drum 'n' bass lijkt op papier vooruitstrevend - en dat was Pitchshifter ook degelijk (hoeveel Pitchshifter albums zouden bijvoorbeeld Enter Shikari, Lostprophets, Next Waste Dimension en Fear Factory in hun kast hebben staan?), maar de nummers zijn gewoon niet sterk genoeg. De melodien missen iets pakkends, de hooks missen zeggingskracht en zo kabbelen de twaalf nummers door zonder dat iets wezenlijks of bijzonders gebeurt. Dan had Metal Mind beter hun (voorlopig?) laatste en pittigere album 'P.S.I.' kunnen heruitgeven, of beter nog: hun debuutalbum met de alleszeggende titel 'Industrial'. Maar de reissuemanie van Metal Mind indachtig is dat slechts een kwestie van tijd.