Girlschool - Legacy

Girlschool - Legacy

Label : Wacken Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Hallo? Zijn er nog mensen die deze band kennen? We gaan nu effe serieus terug in de tijd. Girlschool! De cd 'Legacy' is om twee redenen belangrijk voor de band; allereerst vieren de dames met deze nieuwe cd haar dertigjarig bestaan. Ten tweede - en dat is voor de band wellicht net zo belangrijk - eert de band met deze plaat Kelly Johnson. In 2007 overleed deze voormalig gitariste van de band aan leukemie.

Met Kim McAuliffe, Enid Williams en Denise Dufort zitten er wel nog steeds drie oerleden in de band. Als ik de cd beluister hoor ik dat de band nog steeds dezelfde muziek maakt als jaren geleden, dat wil zeggen een rauwe, soms een beetje naar punk neigende vorm van hardrock. Oftewel, de vrouwelijke variant van Motrhead. Ik moet zeggen dat de schijf me niet tegenvalt; het is een lekker in het gehoor liggende, frisse, genspireerde hardrockplaat geworden. Dat kan natuurlijk ook niet anders als je hulp krijgt van een bataljon aan grote jongens. Als bijvoorbeeld Lemmy de vocalen van het nummer 'Don't Talk To Me' voor zijn rekening neemt, dan weet je dat het goed zit. Hetzelfde kan gezegd worden van het nummer 'I Spy' waar we Ronnie James Dio achter de microfoon aantreffen. Andere bekende namen zijn Tony Iommi die een solo inspeelt, Eddie Ojeda die dat ook doet op 'Don't Mess Around' en Phil Campbell speelt in geheel eigen stijl een solo in het pakkende 'Just Another Day'. En last but not least horen we Fast Eddie Clarke op de Motrhead cover (hoe verrassend) 'Metropolis'. We moeten ook wel eerlijk zijn en constateren dat het met name ook die nummers zijn waarop bekende heren meespelen, die het meest tot de verbeelding spreken. Maar dat is geen schande en helemaal niet erg. Lekker en eerlijk rocken, dat is wat deze dames doen en daar gaat het om!