Tormentor Erich : Kijk eens aan, Exodus heeft met de huidige bezetting het legendarische debuut album 'Bonded By Blood' opnieuw ingespeeld. Dat roept natuurlijk vragen op. Vragen zoals:
1) Was dit nodig?
2) Kan Rob Dukes het unieke geluid van Paul Baloff aan?
3) Vanwaar die andere titel en die andere hoes?
4) Wat vinden we hier nou van?

Mijn antwoorden op deze vragen luiden als volgt:
1) Nou, toen ik van dit idee hoorde dacht ik "waarom nou toch?” Het lijkt wel een modeverschijnsel, al die bands die hun oud materiaal opnieuw inspelen, daar schieten we toch niks mee op? En eerlijk is eerlijk, bij eerdere releases van dees aard (denk aan Testament en Destruction) was ik niet zo onder de indruk. MAAR…. toen kwam het moment dat deze Exodus schijf mijn kamer volpompte met die geweldige songs, en toen was ik verkocht. Gary Holt produceerde het geheel en Andy Sneap deed de mix. Samen hebben ze 'Bonded By Blood' op de enige juiste manier te vertaald van 1985 naar 2008. Exodus heeft de songstructuren vrijwel niet aangepast. De band heeft super fanatiek de tracks opnieuw staan inspelen en daarbij (en dat is het grootste pluspunt van 'Let There Be Blood') heeft het album via de hedendaagse productie wel een ontzettend vet en knallend geluid gekregen, maar men heeft het ook niet overdreven waardoor bij het beluisteren van deze versie nog steeds een stukje van dat oude jaren tachtig gevoel is gewaarborgd. Anders gezegd: de drums klinken nu net iets krachtiger, de bas is wat dieper/lager en de riffs en solo's snijden nu nog scherper door de boxen heen. Waanzin.

2) Nee. Rob Dukes kan niet tippen aan het maniakale (en valse) gekrijs van Paul. MAAR… Rob heeft van zichzelf al een prima stem die heel goed bij Exodus past en hij heeft wel oplettend geluisterd naar 'Bonded', want hij doet op zijn manier veel van die rare Baloff uithalen na. Rob klinkt hierdoor wel ietsje anders dan normaal, maar dit komt de sfeer van het album ten goede. Bovendien kun je duidelijk horen dat Rob (net zoals de rest van de band) erg fanatiek is geweest in de studio, waardoor er extra veel power tot uiting komt.

3) Gitarist Gary Holt zei het zelf al: "We have decided to call the re-recording 'Let there Be Blood'. We aren't trying to replace the original, that's impossible anyway. We are just giving these songs the benefit of a modern production, featuring the current line up.” En zo is het maar net.

4) Ik vind dit helemaal geweldig. Ik draai nog regelmatig de oude elpee versie, maar met deze knallende 2008 cd zal het stukje vinyl even z'n broodnodige rust krijgen. 'Bonded By Blood' is wat mij betreft een blauwdruk van vette thrash metal, en Exodus heeft dit schijfje eindelijk en op gepaste wijze naar 2008 gehaald. Ik ga van 'Let There Be Blood' behoorlijk uit mijn dak, en ik denk zelfs dat hij heel erg hoog gaat eindigen in mijn eindlijstje van dit jaar.

Thrashers in den lande: dit album is uw Metal Command!