Energy - Invasions Of The Mind

Energy - Invasions Of The Mind

Label : Bridge Nine Records | Archiveer onder punk / hardcore

Thijs : Vanaf het hoesje word ik onvriendelijk aangestaard door een boom met een hoofd in de stam, en tussen de takken vastgeklemd de naam van de band: Energy. Het ziet er allemaal donker, duister en vooral metal uit. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik de cd voor de eerste maal opzette. Wat ik hoorde was namelijk toegankelijke punk in het straatje van de latere Ignite. Nu ben ik zelf geen groot fan van de latere cd's van Ignite, en de reden daarvan is de zang. Het is me wat te hoog en langgerekt allemaal, en helaas bedient zanger Jason Tankerly zich van soortgelijke vocalen.

Binnen de muziek van Energy zijn de zanglijnen van 'Tank' een bepalend element. Vaak hoor je meerdere zanglijnen over elkaar. Dat is mooi gedaan en door zijn manier van zingen krijgt de muziek wel iets slepends over zich heen. Het geheel neigt eerder naar melancholie dan naar agressie. Melodieuze koortjes a la AFI maken het wat dat betreft helemaal af, en in 'Revelations' laat Energy zien dat het muzikaal ook goed in elkaar zit. Nummers als 'Hunter Red', 'Heaven' en 'Hail The Size Of Grapes' bevatten zo'n catchy hooks dat je vrijwel onmiddellijk mee neuriet. Wel vraag ik me af of het live niet een stuk minder zal zijn, aangezien enkele zanglijnen weg zullen vallen en de sfeer dan ook heel anders zal zijn. Misschien is dit meer een band om thuis of op koptelefoon te luisteren.

Ondanks dat de zang voor veel mensen een struikelblok zal zijn, en dat voor mij ook was, merk ik dat ik deze cd toch zo nu en dan opzet. De slepende sfeer waar ik al over sprak heeft iets wat me aantrekt. Fans van de latere Ignite, AFI en in het algemeen een flinke dosis poppunk moeten deze band maar eens gaan beluisteren of bekijken.