Doro - Fight

Doro - Fight

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Michiel de Rooij : Dat deze cd door de alom geprezen achterkamertjes politiek in mijn bezit kwam is allang geen geheim meer. Dat Doro anno 2002 nog steeds ontzettend heerst ook niet, maar dat ze naast alleen maar nummers uit de hoogtijden van Warlock speelt ook zelf ontzettend goede muziek uitbrengt wordt nog wel eens vergeten. Om die reden was ik ook ontzettend blij dat het nieuwe album Fight deze bewering weer extra kracht bijzette. Gewoon weer eens lekker de thrash, black, death en andere herrie vergeten en lekker een kleine 50 minuten een lekker gecomponeerd album met de heerlijke stem van vrouwe Pesch.

Dat Doro ook op de dit album de hulp van mede artiesten naast haar vaste band niet schuwt laat ze ook nu weer blijken door een duet te zingen met Peter Steele op het nummer Descent, Gene Simmons -die eerder een Doro album produceerde- schreef het prachtige Legends Never Die, Russ Ballard schreef mee aan werkelijke meesterwerk Wild Heart en Savatage's Chris Caffery jengelde wat mee op Descent en Salveja. Dat laatste nummer is het eerste beetje Spaans dat Doro op geluidsdrager opneemt, een soort van bedankje aan de Spaanse fans die haar voor de 13e keer beste vrouwelijke rockartiest kozen (dat zijn tenminste mensen die wel verstand hebben van muziek).

Hoewel ik normaal van bands eigenlijk de ballads e.d. als rommel beschouw en alleen het stevigere werk als "acceptabel of "gaaf label, is Doro hierop een uitzondering. "Van Doro is alles goed! zeg ik dan nog al eens, het mooie van de Duitse schone is dan ook dat ook daadwerkelijk alles op de nieuwe schijf weer goed is. Zo zijn de nummers die ik van Fight het liefste draai: Fight by your side, een anti-oorlog nummer, Wild Heart en de titeltrack, toch drie best uiteenlopende nummers die met de 9 andere tracks een lekker geheel vormen.

Leuk weetje is dat regerend wereldkampioene boksen, de Duitse Regina Hallmich, het nummer Fight als intro voor haar komende wedstrijden zal gebruiken, als dat geen voortzetting van haar titel oplevert dan weet ik het ook niet meer. Dit wordt mijn album van het jaar.