Unearth - The March

Unearth - The March

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Richard G. : Vol trots wordt er in de bio van Unearth vermeld dat men over het algemeen gezien wordt als de grondleggers van de NWOAHM. In bepaalde kringen oogst je daar natuurlijk veel waardering mee, echter in een heleboel andere kringen wordt je dan gezien als de veroorzaker van een heleboel muzikale ellende die beter voorkomen had kunnen worden. Ondanks het (zelfopgeplakte) belang van de band had ik de band nog niet eerder aan het werk gehoord. Met open vizier, doch geslepen pen schoof ik het vierde album 'The March' in de lade van mijn speler

Op het eerste gehoor kan ik vrijwel direct genieten van de melodieuze leads, veelal bestaande uit twingitaarwerk en een aantal mooie solo's. Wat mij echter gedurende de hele zit erg tegen de borst stuit zijn de eendimensionale brulvocalen van de zanger en de meer dan saaie lompe stamppassages en simpele old school breakdowns. En bij iedere volgende beluistering verandert er eigenlijk helemaal niets aan deze eerste indrukken. Als 'originators' lijkt Unearth het aan hun stand verplicht te voelen om vast te houden aan de pijlers van de eerste golf van NWOAHM/metalcore, maar daar wordt het materiaal absoluut niet interessanter van. Sterker nog, na verloop van tijd kunnen zelfs de mooie melodien niet voorkomen dat de irritaties met het simpele beukwerk steeds sneller en sneller de kop opsteken. Hiermee is 'The March' een plaat die het bij oppervlakkige beluistering zeker goed zal doen, wanneer er echter meer nauwgezet (dus echt) geluisterd wordt valt het materiaal van Unearth echter vanwege de saaiheid en eenvormigheid flink door de mand.