Oceans Of Sadness - The Arrogance Of Ignorance

Label : Scarlet Records | Archiveer onder doom metal

Richard G. : Sommige bands geven maar niet op! Het Vlaamse Oceans Of Sadness blijft aan haar eigenzinnige metalweg timmeren en 'The Arrogance Of Ignorance' is alweer het vijfde album in acht jaar. Na het vorig jaar verschenen en ietwat tegenvallende 'Mirror Palace' bleek de inspiratie verre van op en amper anderhalf jaar later is het alweer tijd voor nieuw werk, dat bovendien stukken beter klinkt!

Waar ik de band op 'Mirror Palace' verweet klankcombinaties te gebruiken die niet werkten (o.a. klassiek, symfonische black, jazz en dark metal), heb ik dat probleem veel minder op 'The Arrogance Of Ignorance'. De verschillende passages binnen de nummers vloeien veel beter in elkaar over en 'Self-Fulfilling Prophecy' weet mij zelfs met een aparte, slepende opbouw en zanglijn enigszins in vervoering te brengen. Ook vind ik het erg knap hoe de band zonder al te rare ritmische bokkensprongen of extreem technische uitspattingen, maar vooral met veel variatie in tempo en sfeer en een goede opbouw van de nummers een gevarieerd album bij elkaar weet te schrijven. Helaas ben ik nog steeds geen fan van het cleane stemgeluid van Tijs Vanneste en stoort het kale, wel zeer basale drumwerk mij bij vlagen. Al met al is 'The Arrogance Of Ignorance' een betere, meer coherente exercitie in sferische, licht progressieve doom dan de voorganger, doch nog steeds niet helemaal mijn pakkie an. Daar veranderen gastoptredens van vocalisten Johann Liva (ex-Arch Enemy, Hearse) en Annlouice Loegdlund (Diablo Swing Orchestra) helemaal niets aan.