Heavenwood  - Redemption

Heavenwood - Redemption

Label : Recital Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Heavenwood is n van die bands die ik in de midden jaren negentig leerde kennen. Zij brachten twee uitstekende albums uit, te weten 'Diva' (1996) en 'Swallow' (1998). De band die eerder getroffen was door de plotse zelfmoord van hun bassist had zich degelijk herpakt en toerde met o.a. Atrocity, In Flames, Theater Of Tragedy en Lake Of Tears. Na het tweede album stonden zij zelfs op Wacken Open Air als eerste Portugese band (voor Moonspell naar we mogen aannemen). Daarna doofde de kaars en leek Heavenwood door interne problemen en bezettingswijzigingen een vroege dood te sterven. Dat was een spijtige zaak!

Des te meer is het verheugend om te vernemen dat drie kernleden de handen in elkaar gestoken hebben en nieuw materiaal geschreven hebben. Ernesto Guerra (zang), Ricardo Dias (zang, gitaar) en gitarist Bruno Silva voelen het oude vuur nog steeds in hun Portugese gebeenten! Samen met sessiebassist Hugo Pires en sessiedrummer Daniel Cardoso kwam een volgend album tot stand. Dit album, 'Redemption' genaamd, leidt ons rechtstreeks terug naar die jaren negentig, veel is er niet veranderd en dat is een voordeel. Heldere vocalen worden opgesmukt door een aantal rake grunts en dit alles op een bedje van stevige gitaren met een donker tintje. Het klinkt in eerste instantie erg vertrouwd, maar toch hebben de Portugezen oog voor de tijd die niet aan hen voorbij gegaan is. Zo namen ze de tien nummers aanvankelijk wel op in een eigen Portugese studio (UltraSound in Braga, hun woonplaats) maar besteedden de mix en mastering uit aan de Zweedse tempelier Jens Bogren, U allen bekend van zijn werk met Katatonia, Opeth, Amon Amarth en diens meer. Over het geluid kunnen we dus kort zijn: topkwaliteit!

De composities dan maar: deze hinken dicht aan bij het vroegere werk en na tien jaar afwezigheid is dit erg opmerkelijk. Heavenwood laat zich niet uit het veld slaan door moderne faciliteiten! Zij kiezen doelbewust voor de muziek waar ze van houden. Dit is een vrij relaxt amalgaam van gothic metal, opgeluisterd door heldere vocalen en grunts, aangezet door melodieuze edoch stevige gitaren. Ze leunen meer aan bij het Scandinavische geluid dan een Portugees timbre, zoveel is zeker. Hier en daar een piano interventie ('Foreclosure'), naar het einde toe meer grunts, maar al bij al een toegankelijke gothic metal cd in de oude traditie met toch een moderne aanpak die zich uitspreidt over de integer geschreven nummers. Als slagroom op de taart zijn er gastbijdragen: Jeff Waters (Annihilator) speelt een gitaarsolo in 'Bridge To Neverland', Firewind's Gus G. gaat tekeer op de zes snaren in 'One Step To Devotion' en Tijs Vanneste (Oceans Of Sadness) levert een vocale bijdrage in 'Obsolete'.