Gojira - The Way Of All Flesh

Gojira - The Way Of All Flesh

Label : Listenable | Archiveer onder different metal

Jasper : Rond deze tijd, hier op deze plek in 2005 besprak ik het Gojira album 'From Mars To Sirius'; wat mij betreft destijds de ideale doorbraak plaat voor dit Franse metal vlaggenschip. Nu, drie jaar verder, is die doorbraak zachtjes aan een feit geworden zowel in Europa als in de Verenigde Staten. De druk is daarmee ook gegroeid voor dit nieuwe schijfje; 'From Mars To Sirius' overtreffen leek namelijk een zeer moeilijke zaak.

Laat ik alvast iedereen geruststellen; Gojira klinkt nog steeds als Gojira. Er is geen sprake van een sprong richting de commercie, of een geliktere sound. Integendeel, het merendeel van de nummers ragt nog veel lomper en hoekiger dan de tracks op 'From Mars'. Gojira opent sterk met het sleurende 'Oroboros', en doet dit kunstje nog eens dunnetjes over met het extreem hoekige'Toxic Garbage Island'. De megalomaan hoog opgetrokken gitaarmuren hebben er nog een laagje bij gekregen zo lijkt het, en Gojira is gewoon in topvorm. Op 'A Sight To Behold' gaat de band in de experimenteer-modus, en laat het direct horen dat het niet aan te raden om verdere stoeipartijtjes met electronica aan te gaan. De track klinkt nogal oubollig en de synths en vocoder vocalen halen een groot stuk van de kracht uit de band. Gelukkig herstellen de Fransen zich prima, en moeten de beste track van het album nog komen; 'The Art Of Dying', met een allesvermorzelende Trey Azagtoth-achtige riff, en het statige 'Vacuity' dat qua songwriterschap wellicht het beste nummer is dat de band ooit schreef. Ook het vlammende 'Adoration For None' is zeker het vermelden waard, met een geweldige gastrol voor Lamb Of God frontman Randy Blythe.

Alles bij elkaar opgeteld is 'The Way Of All Flesh' precies de plaat geworden die ik graag had willen horen na 'From Mars To Sirius'. De band kan daarbij hoogstens een zekere mate van voorspelbaarheid aangerekend worden, maar dat is nauwelijks kritiek als je gewoon precies krijgt waarom je vraagt. Gojira zet zichzelf definitief neer tussen de grote jongens in het genre, nu is het afwachten hoeveel groter deze Franse metal draak nog kan groeien.