Deadlock - Manifesto

Deadlock - Manifesto

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder different metal

Patrick : Het Duitse Deadlock is nooit vies geweest van een kleine uitstap op onverwachte muzikale paden. Denk maar aan de dance beat halverwege 'End Begins' van het album 'Wolves. Een aankondiging ten tijde van de eerste opnames van het nieuwe album 'Manifesto' als "We are not taking fright to create some new and fresh musical art with a lot of surprises and specials” doet mij dan ook niet opschrikken.

Net zo min als de opening op 'Manifesto'; een vette house beat en een tekstuele (cynische?) knipoog naar de opening van het vorige album 'Wolves'. Daarna wordt de muzikale koers zoals we die kennen van eerder genoemde CD ogenschijnlijk klakkeloos voortgezet. Het sfeerrijk aanwezige keyboard, de haast machinaal aandoende drums, de ongekende afwisseling tussen lompheid, melodie en schoonheid, de enorme variatie, de scherpe solo's en de enorme kloof qua vocalen tussen het gitzwarte gebral van Johannes Prem en de fluweelzachte, poppy vocalen van Sabine Wenger. Vooral de vocalen van Wenger verrijken het album. Christian Älvestam (ex-Scar Symmetry) komt nog even voorbij in 'Dying Breed' en verhoogt daarmee de vocale variatie op 'Manifesto'.

En hoewel de lijn van Wolves behoorlijk doorgevoerd is, is dat niet zo klakkeloos als lijkt. De band heeft afwisseling vooropstaan maar voert deze spielerei af en toe echt even te ver door. De rappers en navenante muziek op de laatste twee minuten van 'Deathrace' en de saxofoon in 'Fire At Will' helpen de nummers en de sfeer op het album volledig om zeep. Ook hebben de nummers nog meer aan toegankelijkheid gewonnen en verder is het album lang niet zo filmisch; zo ontbeert 'Manifesto' de kracht en het sfeerrijke dat bijvoorbeeld een 'Praeludium II' wel heeft. Tekstueel is het album een aanklacht tegen de alles vernietigende maatschappij die wij samen als mensen vormen. De productie is wederom gedaan door Jacob Hansen en is ook nu weer enorm krachtig.

De echte verrassing van Deadlock mag inmiddels achterwege zijn, liefhebbers van moderne metal die vol voor afwisseling en variatie gaan en niet wars zijn van een vreemde muzikale uitstap zo nu en dan halen met 'Manifesto' een lekker album in huis.