Holy Moses - Agony Of Death

Holy Moses - Agony Of Death

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Duitse grundlichkeit en ausdauer, het zijn niet alleen de voetballers daar die dat in de genen hebben. Ook de eerste generatie Duitse thrash bands schijnt maar niet te kunnen stoppen en gaat onverminderd voort met het uitbrengen van toffe albums. Zo zit Kreator momenteel in de studio, Destruction leverde onlangs het goed ontvangen 'D.E.V.O.L.U.T.I.O.N.' af en ook Holy Moses komt weer met een sterke release aan zetten.

'Agony Of Death' is een enigszins verrassend album geworden. Daar waar ik eigenlijk had gedacht aan een logisch vervolg op 'Strength, Power, Will, Passion' komt een stukje Holy Moses ten tijde van 'The New Machine Of Liechtenstein' te voorschijn. Gedurende tracks zoals 'Pseudohalluzination', 'The Retreat' en 'Dissociative Disorder' lijkt men het song writing weer te hebben opgepikt zoals men dat al in 1989 hanteerde. In andere werkjes zoals 'World In Darkness' en 'Through Shattered Minds' laat men echter weer meer melodie dan voorheen de revue passeren en dan zijn er ook nog thrash granaten zoals 'Angels In War', 'Bloodbound Of The Damned' en 'The Cave (Paramnesia)' waarbij men weer ouderwets hard tekeer gaat. Het is Holy Moses gelukt om met 'Agony Of Death' een veelzijdig maar toch ook typisch en bovenal gewoon goed album uit te brengen. Iedereen die deze band wel kan waarderen raad ik aan om een luisterbeurt in te plannen, ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

Zo, tot zover mijn review betreffende de reguliere songs. Er is echter nog meer, de band heeft namelijk het een en ander aan extra's in de aanbieding. De digi pack versie van dit album is aangevuld met sfeermuziek tussen elke song. Hierdoor duurt het schijfje maar liefst zeventig minuten, maar of iedereen op die intermezzo's zit te wachten is nog maar de vraag. Die tussenstukjes bestaan namelijk allemaal uit wat space achtige synthesizer geluiden die op zich wel sfeervol en aardig zijn, maar die je na een aantal tracks wel hebt gehoord. Mocht je avontuurlijk zijn ingesteld, dan heb je hier weer eens wat anders. Mocht je een enkele intro en wel aardig vinden dan kun je echter ook de cd kopen met alleen een intro en outro, en mocht je niets van dit alles willen, dan is er ook nog een derde versie op de markt met enkel en alleen de thrash metal erop. Doe er je voordeel mee.