Within Temptation - Black Symphony

Within Temptation - Black Symphony

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video

Kim : Het wellicht belangrijkste concert van Within Temptation, Black Symphony in Ahoy Rotterdam, welke al maanden voor aanvang uitverkocht was, is nu eindelijk op DVD verschenen. Samen met het 60-koppige Metropole Orkest, gasten Anneke van Giersbergen, George Oosthoek en Keith Caputo bracht deze populaire Nederlandse band een geweldig optreden. Aangevuld met een koor, een immens videoscherm, steltlopers en diverse vuurwerkeffecten, maakte de band er een onvergetelijke avond van voor de fans en voor zichzelf.

In het verleden heeft Within Temptation (in samenwerking met Sony/ BMG) al laten zien dat ze voortreffelijk filmmateriaal af kunnen leveren en daarmee was ik dus ook erg benieuwd naar deze in HD opgenomen videobeelden. De show bestond namelijk uit zoveel facetten dat ik erg nieuwsgierig was naar het uiteindelijke resultaat. Toch wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Dit geldt meestal voor discutabele beslissingen, maar soms ook voor live DVD's, en dit is er zo eentje. Vooraf waren mijn verwachtingen hoog gespannen, echter voor een topband als deze is het toch een beetje een karig product geworden, wat met name te wijten is aan de manier waaop de show op deze DVD gebracht wordt.

Okay, aan de ene kant heb ik weinig aan te merken op alle extra's die op de bonus DVD staan (daar later meer over), maar aan de andere kant had ik toch meer verwacht van de pure opnames. De geluidskwaliteit is prima; het geluid is goed verdeeld over de vijf boxen, alhoewel ik Sharon toch wel wat harder over de linker en de rechter voorbox zou willen horen in plaats van alleen krachtig over de middenspeaker. Wat betreft de filmbeelden, daar irriteer ik me soms mateloos aan. Soms lijkt het net alsof ze een amateur ingehuurd hebben die net aan de slag is gegaan met zijn homevideo camera en dolgraag alle video-effecten gebruikt die tot de mogelijkheden van zijn consumentencamera behoren. Zo worden sommige nummers in zwart/wit vertoond, worden er te vaak slow motion beelden gebruikt, zijn er te veel beelden op ooghoogte van het publiek en worden er hier en daar zelfs bizarre kunsten vertoond op de maat van de muziek. Daardoor is het kijken naar bijvoorbeeld 'The Other Half' zeker geen pretje, vooral niet als je epilepsie hebt. Ik vraag me hierbij dan ook beetje verbaasd af waarom er zoveel effecten worden gebruikt als je een band filmt die al exclusief genoeg is zonder al deze speciale effecten?

Verder mis ik de showelementen die vertoond werden tijdens de pauzes en deze duiken helaas ook niet op als bonus op de extra DVD, wat dat betreft geeft het zo zeker geen compleet beeld van dit optreden. Toch kunnen fans in hun handjes klappen aangaande alle extra's; naast een bijgevoegd fotoboekje (met foto's van Ahoy en de tour van 2008) vind je een diversiteit aan bonusmateriaal op DVD 2. Het bevat namelijk vier clips met making of's, een wereldtour impressie, een bonus concert, award-uitreikingen, een fotosessie en allerlei achtergrondinformatie over het betreffende Black Symphony optreden. Zo zien we de voorbereidingen, de historie van Within Temptation en de belangrijke dag zelf prima uitgelicht, dit alles in samenwerking met TMF en de NPS. Iets wat mij hierbij uitstekend bevalt, is dat de documentaires voorzien zijn van de juiste commentaren, geen urenlang slap gezever, en daardoor een perfecte tijdsduur hebben.

De gastoptredens en de uit vele verschillende hoeken gemaakte opnames zorgen er bij mij voor dat ik een leuke herinnering heb aan het concert in Ahoy. Bovendien is het ditmaal niet Japan dat uiteindelijk profijt gaat hebben van de vele extra's, maar heeft de Europese versie een exemplaar gekregen wat zeker de moeite van het aanschaffen waard is! Toch zou ik er zelf echter voor kiezen de 'Mother Earth' DVD op te zetten......