Witchfinder General - Resurrected

Witchfinder General - Resurrected

Label : Naga Productions | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Wie had gedacht om ooit nog eens een nieuwe studioalbum van Witchfinder General te zien 25 jaar na het verschijnen van hun laatste LP 'Friends of Hell'? Ik in ieder geval niet! Voor hen die niet bekend zijn met deze band uit Stourbridge in het Verenigd Koninkrijk hier een kort geschiedenislesje. Witchfinder General begon in 1979 en behoort duidelijk tot de New Wave Of British Heavy Metal. Vaak wordt de NWOBHM als een genre gezien maar dat klopt niet want het ging meer over die periode in de vroege jaren 80 waarin heavy metal gespeeld door Britse bands enorm populair werd. Qua stijl kun je Witchfinder General indelen onder de noemer doom metal, met Black Sabbath als een enorme invloed. Met slechts enkele releases, de LP's 'Death Penalty' en 'Friends of Hell', de 7” singles 'Burning a Sinner' en 'Music' en de 12” 'Soviet Invasion' maakte de band indruk. Toch viel de band in 1984 uiteen omdat ze geen nieuwe deal konden krijgen.

Vorig jaar ontstond er weer interesse in de band omdat de labels Buried By Time And Dust Records en Nuclear War Now! Productions een live album, getiteld 'Live '83', op de markt brachten. Nog interessanter was het nieuws dat de band weer bij elkaar was gekomen met leden van de line-up zoals deze als laatste actief was in de jaren 80 met Phil Cope (gitaar), Derm Redmond (drums) en Rod Hawkes (bass). Helaas is zanger Zeeb Parkes niet meer van de partij want zijn stemgeluid was toch wel essentieel voor het geluid van Witchfinder General, maar in Gaz Martin hebben ze een nieuwe frontman gevonden.

Met deze line-up hebben ze dus 'Resurrected' opgenomen waarvan het meeste materiaal als in 1984 was geschreven en zo klinkt het album ook. De band heeft ervoor gezorgd dat het authentiek klinkt. Geen overdubs en dergelijke, gewoon een album dat op de klassieke manier is opgenomen. Je kunt er natuurlijk over discussiëren of de band niet meer van moderne technieken gebruik had moeten maken maar ik denk dat de fans van het oude materiaal hier het meeste van houden. Waarschijnlijk zullen diezelfde fans ook erg moeten wennen aan het stemgeluid van Gaz Martin want hij is niet vergelijkbaar met het geluid van Zeeb. Als je de tijd neemt dan zullen de meesten wel aan zijn vocalen wennen. Misschien had de zang iets meer naar de achtergrond gemixt kunnen worden omdat ze nu wel erg op de voorgrond staan, waardoor je helemaal aan de nieuwe zanger gewend moet raken. Dit is echter een detail en de geweldige riffs van Phil Cope maken ook weer erg veel goed. Als je naar dit album luistert waan je jezelf weer helemaal in de vroege jaren 80. Dit is klassieke doom metal en iedereen die claimt van doom te houden moet dit maar eens beluisteren. Ja, het is goed om Witchfinder General weer terug te zien.