Various Artists - Get Thrashed: The Story of Thrash Metal

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Pim B. : Via collega Marcel Hubregtse van Metal Storm e-zine kreeg ik een promo van deze documentaire en ik ben hem daar dankbaar voor. In 2003 startte MTV/VH1 regisseur/ schrijver Rick Ernst het werk aan deze documentaire over het ontstaan en de evolutie van thrash metal. Iets later voegde voormalig Overkill drummer Rat Skates zich bij Ernst als co-producer. Skates werkt zelf al een tijd aan films en is eigenaar van een studio.

Er zijn best wat documentaires over metal verschenen sinds de jaren 80 maar zover ik weet is er nooit één verschenen over een specifiek subgenre. Deze documentaire richt zich volledig op thrash en de wijze waarop de dvd in hoofdstukken is opgedeeld is erg overzichtelijk. Zo begint de DVD met een hoofdstuk over het ontstaan van het genre, een hoofdstuk met aandacht voor de 'big four', via de Duitse scene naar de impact van thrash op metal die we vandaag de dag horen. Ik kan wel elk hoofdstuk gaan beschrijven maar dat is een beetje zinloos. Geloof me, Rick Ernst is erg zorgvuldig geweest in het samenstellen van het verhaal. Dat hij daarbij gebruik heeft gemaakt van een groot aantal sleutelfiguren uit de scene draagt alleen maar bij aan de geloofwaardigheid van deze DVD omdat vrijwel alles uit eerste hand komt. Ook interviews met fans en platenbonzen dragen bij aan het brede perspectief ten aanzien van thrash metal dat tentoongesteld wordt. Met daarbij nog een erg goede soundtrack met zowel klassieke tracks als nieuwe songs van onbekendere bands heb je de definitieve thrash metal documentaire in handen. Ruim drie uur aan materiaal is reden genoeg om deze DVD aan iedereen die maar een beetje interesse in thrash heeft aan te raden. Zeker met de hernieuwde interesse in thrash metal komt deze DVD op het juiste moment.