White Skull - Tales From The North

White Skull - Tales From The North

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : De geschiedenis van White Skull gaat helemaal terug naar 1988. Het duurde echter tot 1995 dat de band werden opgepikt door Underground Symphony en het debuut 'I Won't Burn Alone' het levenslicht zag. De (h)eerlijke traditionele heavy metal van deze Italianen trok de aandacht van de nationale en internationale pers en de band viel op door de krachtige zangprestaties van zangeres Federica "Sister” de Boni! Hoewel de muziek niet origineel was en de invloeden van bands zoals Iron Maiden, Blind Guardian en Grave Digger er dik bovenop lagen, wist men met eerste twee langspelers 'I Won't Burn Alone' en 'Embittered' goed te overtuigen en scoorde zelfs een deal met Nuclear Blast in 1999, welk samenwerking resulteerde in 'Tales From The North'. Daarna werd de plaat 'Public Enemy, Secret Agony' uitgebracht door Udo Dirkschneider's label Breaker Records, met Nuclear Blast als distributeur, waarna de samenwerking met dat label alweer ten einde kwam.

Deze platen zijn, net zoals vele andere platen die destijds bij Nuclear Blast verschenen, nu nog maar moeilijk verkrijgbaar. Het zal niemand ontgaan zijn dat Metal Mind Productions de laatste tijd met vele heruitgaven komt en daar horen ook de twee NB-releases van White Skull bij.

'Tales From The North' is de eerste, en mijn inziens de meest interessante van de twee. Die plaat is wat mij betreft een mijlpaal in de carrière van deze band en zonder twijfel de meest overtuigende. Het concept album handelende over Noordse mythologie zit vol heerlijk up-tempo heavy metal, met halsbrekend snelle riffs, beukende mid-tempo passages en mooie melodieën. Bovendien is de song writing sterker dan ooit en had de plaat een vette productie gekregen. De zang van Federica klink op deze plaat bovendien veel overtuigender en ik denk dat vele mannelijke collegae hiervan kunnen leren. Met nummers zoals 'Gods Of The Sea', 'The Killing Queen', 'The Terrible Slaughter' en 'Asgard' (met gastbijdrage van Grave Diggr's Chris Boltendahl) bevat het album een paar van White Skull's sterkste songs en als liefhebber van het genre mag deze plaat niet in je collectie ontbreken. Het is dan ook goed dat Metal Mind Productions het initiatief heeft genomen om de plaat weer eens beschikbaar te stellen. Maar let wel; ook hiervoor geldt een gelimiteerde oplage van tweeduizend stuks!