White Skull - Public Glory, Secret Agony

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : De geschiedenis van White Skull gaat helemaal terug naar 1988. Het duurde echter tot 1995 dat de band werden opgepikt door Underground Symphony en het debuut 'I Won't Burn Alone' het levenslicht zag. De (h)eerlijke traditionele heavy metal van deze Italianen trok de aandacht van de nationale en internationale pers en de band viel op door de krachtige zangprestaties van zangeres Federica "Sister de Boni! Hoewel de muziek niet origineel was en de invloeden van bands zoals Iron Maiden, Blind Guardian en Grave Digger er dik bovenop lagen, wist men met eerste twee langspelers 'I Won't Burn Alone' en 'Embittered' goed te overtuigen en scoorde zelfs een deal met Nuclear Blast in 1999, welk samenwerking resulteerde in 'Tales From The North'. Daarna werd de plaat 'Public Enemy, Secret Agony' uitgebracht door Udo Dirkschneider's label Breaker Records, met Nuclear Blast als distributeur, waarna de samenwerking met dat label alweer ten einde kwam.

Deze platen zijn, net zoals vele andere platen die destijds bij Nuclear Blast verschenen, nu nog maar moeilijk verkrijgbaar. Het zal niemand ontgaan zijn dat Metal Mind Productions de laatste tijd met vele heruitgaven komt en daar horen ook de twee NB-releases van White Skull bij.

De uit 2002 afkomstige 'Public Glory, Secret Agony' is de niet alleen de laatste plaat die in samenwerking met Nuclear Blast, maar ook de laatste met zangeres Federica. De band had met deze plaat de lijn van de voorgaande platen doorgetrokken en kwam bovendien wederom met een concept album. Dit keer echter over de Romeinse rijk. Hoewel de band min of meer dezelfde formule had gehanteerd en het album een logisch vervolg op 'Tales From The North' was, wist men toch veel minder te overtuigen. Op muzikaal gebied klinkt men op deze plaat, ondanks de heerlijk up-tempo riffs en echte heavy metal minder genspireerd. Daardoor heb je de meeste nummers na twee minuten alweer gehoord en wordt de plaat op den duur een lange zit. Bovendien klinkt Federica minder goed op deze plaat en dat is verbazend, gezien het feit dat ze eigenlijk voorheen met elke plaat vooruitgang boekte. Toch heeft de plaat met nummers zoals 'High Treason', de epische 'In Ceasar We Trust' en de snelle 'Valley Of The Sun' zijn momenten en zal de plaat de fans van het genre zeker aanspreken. Als je moet kiezen zou ik echter zonder een seconde twijfel 'Tales From The North' aanraden.

Net zoals de rest van de heruitgaven van Metal Mind Productions verschijnt de plaat op een goudkleurig schijfje, in een mooie digipack en met een gelimiteerde oplage van tweeduizend stuks.