Holy Martyr - Hellenic Warrior Spirit

Holy Martyr - Hellenic Warrior Spirit

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Aaaaaaaaaah YESSS! Hier heb ik op zitten wachten! De heilige Italiaanse martelaars staan terug met hun tweede langspeler 'Hellenic Warrior Spirit'. Moest het debuut 'Still At War' van deze krijgers dertien jaar op zich laten wachten, komen ze nu binnen een jaar met een nieuw album. Nu was het zo dat de plaat al een ruime tijd klaar was, maar dat mag de pret niet drukken.

Meteen met de intro weet men weer de sfeer van een traditionele slagveld neer te zetten en kunnen we ons klaarmaken voor de strijd. Deze keer gaan we echter niet naar een willekeurig historisch slagveld, maar naar n van de meest bekende en meest legendarische: 'De Slag Van Thermopylae' (waar driehonderd Spartanen het opnamen tegen de enorme Perzische leger). Voor deze epische slag heeft Holy Martyr de perfecte muziek weten te creren. Het album is dan ook iets langzamer, meeslepender en nog meer episch uitgevallen dan het debuut. Luister maar naar krijgsliederen zoals 'Spartan Phalanx', 'Lakedaimon' of de zware, meeslepende en zeer melancholische 'Hellenic Valour' die goed is voor zeven minuten kippenvel. Eigenlijk is de plaat goed voor een uur lang kippenvel, want elke seconde klinkt goed! Het gevoel van heldendom, innerlijke kracht en de laatste gedachten van een krijger worden adembenemend vertaald met mooie riffs en melodien en de fantastische zang van Alessandro Mereu maakt het geheel compleet. Het is de band bovendien goed gelukt om het album ook een echte conceptgevoel te geven. Door de rode draad die door de nummers loopt, teksten en melodien die later op de plaat terug komen en de volgorde van de nummers maken de plaat een geheel en dat krijgen nou niet veel bands voor mekaar.

Als je Holy Martyr al langer kent, zal de eerste luisterbeurt van 'Hellenic Warrior Spirit' even wennen zijn, ook al klinkt men nog steeds als zichzelf. Echter, naarmate je de plaat vaker beluistert leer je het steeds beter te waarderen. Elke luisterbeurt biedt iets nieuws en er valt genoeg te ontdekken. De plaat verveelt dan ook zelfs na meerdere luisterbeurten niet. Hoewel de nummers ook individueel als een huis staan, moet ik zeggen dat de plaat beter toch zijn recht komt wanneer je het ding van begin tot eind beluistert. Let echter op, want als de plaat je eenmaal te pakken heeft kom je er moeilijk vanaf. Ik heb er zelfs moeite mee om de plaat tussentijds af te zetten en dat zegt wel genoeg denk ik.

Fans van epische heavy metal kunnen deze cd gerust in huis halen, maar nogmaals: gun de plaat de tijd die het nodig heeft om zichzelf te openbaren. Dit is zonder twijfel n van de beste cd's die dit jaar deze genre heeft voortgebracht.