East Of The Wall - Farmer’s Almanac

East Of The Wall - Farmer’s Almanac

Label : Forgotten Empire Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Als je een hekel hebt aan trompetsolo's in instrumentale metalalbums dan moet je meteen stoppen met lezen. East Of The Wall is een gezelschap uit New Jersey dat complexe progmetal maakt zonder zang. Nu zijn er wel meer bands die dat doen tegenwoordig. Noem het progmetal, postmetal of weet ik veel wat voor metal, gemeenschappelijke noemer is dat deze bands een bijzonder gecondenseerde vorm van metal produceren. Muziek voor de liefhebber, want echt gemakkelijk is het niet, die muziek met een combinatie van blastbeats, onverwachte breaks, op elkaar gestapelde riffs en dan ook nog eens volledig zangloos.

Het lijkt allemaal heel leuk en aardig, maar het is beslist niet makkelijk om zulke muziek interessant te houden. East Of The Wall slaagt daar behoorlijk goed in, dankzij de monsterriffs waarmee ze de nummers opsieren en de uitermate goede beheersing van de instrumenten. De stamboom van de bandleden biedt me geen aanknopingspunten: de leden zaten voorheen bij bands zoals Biclops en Postman Syndrome. Nooit van gehoord… Een groot nadeel van instrumentale albums is dat de nummers voorzien zijn van titels waarbij je maar moet raden waar die op slaan. Bij 'Farmer's Almanac' is dat niet anders. 'Meat Pendulum', 'Switchblade Knife', 'Unwanted Guest (I and II)' en vooral 'I Am Crying Nonstop Hysterically': mooie titels, maar geen idee wat er mee bedoeld wordt. Ik kan hier nog heel lang over verder gaan, maar wie van een soort van instrumentale Mastodon met jazzy inslag houdt zou eens moeten luisteren naar deze cd.