Custard - Forces Remain

Custard - Forces Remain

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Duitsers van Custard zijn zeker niet de meest productieve band op het planeet. De band bestaat namelijk al sinds 1987, maar brengt met 'Forces Remain' pas zijn vierde langspeler uit. Gelukkig heeft tussen deze en de vorige plaat [http://url=http://www.lordsofmetal.nl/showreview.php?id=6000]'Wheels Of Time[/url] maar een periode van slechts drie jaar gelegen, dus het gaat wel de goede kant op met deze jongens.

De traditionele Duitse heavy metal horen men op de voorgaande twee albums zijn weer volop aanwezig. Luister maar naar de openende 'The Dragonslayer' of nummers zoals 'Warcraft' of 'For The Cross' en uw begrijpt wat ik bedoel. De compacte nummers die vol zitten wederom met melodieus gepingel en hier en daar een sfeervol keyboardriedeltje, met daarbij clichmatige thema's, die echter niet storend zijn. De zang van Olli past perfect bij het geheel en over het algemeen is deze plaat niet meer dan een logisch vervolg.

Toch heeft men voor 'Forces Remain' ook een ietwat agressievere weg ingeslagen. Nummers zoals 'Creature' of 'Poke The Flames' zijn deze keer thrashier uitgevallen en zorgen ervoor dat de plaat gevarieerder klinkt zonder af te wijken van het Custard geluid. Helaas zijn niet alle nummers even overtuigend en had men zo drie of vier liedjes kunnen schrappen. Het gevolg hiervan is dat de plaat met een volle uur aan speeltijd af en toe een lange zit wordt. Dat is jammer, want Custard is een kwalitatief goede band. Met de juiste programmering in de cd-speler wordt het probleem een stuk minder en fans van Duitse heavy/power metal moeten het album zeker een kans geven. Mijn voorkeur gaat echter naar de vorige plaat.