Candlemass - Lucifer Rising

Candlemass - Lucifer Rising

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder doom metal

Evil Dr. Smith : Het zijn drukke tijden voor Leif Edling en consorten. Afgelopen maand was hij in Nederland voor een waanzinnig optreden met Krux (zie verslag elders in deze uitgave), op dit moment zit hij in de studio te klooien voor een nieuw Candlemass album, en rond deze tijd zal naast dit 'Lucifer Rising' ook nog de heruitgave van 'Candlemass Live' verschijnen, met als extraatje een live opname van Dynamo 1988. De Zweedse godfathers of doom zijn met het inlijven van Solitude Aeturnus-galmkanon Robert Lowe aan een tweede leven begonnen (al zullen nauwkeurige Candlemass-adepten misschien willen spreken van alweer het zesde leven) en de meeste liefhebbers lijken zijn illustere voorganger alweer vergeten. Om het gat op te vullen tussen het meesterlijke 'King Of The Grey Islands' en zijn opvolger die in lente van 2009 moet verschijnen heeft Leif dus dit mini album verzonnen. Al moet je in het CD-tijdperk het begrip mini al een paar decennia niet al te letterlijk meer nemen. Dat doet de band dan ook niet en laat de chronometer lekker zeventig minuten lang doorlopen.

Op dit tussendoortje staan twee nieuwe nummers 'Lucifers Rising' en 'White God'. Het titelnummer is een uptempo beukertje met de typische, dus heerlijke epische uithalen van Robert. 'White God' is weer een ouderwets log groevende doomsleper die donkere kerkers, duistere spelonken en naargeestige schimmen laat opdoemen. Ook heeft de band het oudje 'Demons Gate' (van 'Epicus Doomicus Metallicus') van zijn dikke laag stof ontdaan en eindelijk, ein-de-lijk, EINDELIJK opnieuw ingespeeld. En hoe! Laten we hopen dat dit een voorbode is voor een volledig nieuwe versie van 'Epicus Doomicus Metallicus', want als er één album een vette productieinjectie met betere vocalen en strakker spel verdient, dan is dat dus niet bijvoorbeeld 'Bonded By Blood' of 'Reign Of Terror' (aka 'First Strike Still Deadly'), maar deze eerste boreling van Candlemass.

Dit gevoel wordt versterkt door de overige negen tracks, welke live versies zijn van vooral oude nummers. Ik dacht in eerste instantie hoopvol dat het om live opnames ging van hun '20 Year Anniversary Party', maar daarvan schijnt vorig jaar al via Snapper/Peaceville een DVD te zijn uitgekomen. Dat hadden ze mij wel even mogen vertellen. Gelukkig zijn de opnames, opgenomen in de Gagarin 205 te Athene op 30-9-2007, ook meer dan verdienstelijk. Juist de nieuwere nummers zijn van de setlist/CD geschrapt, zodat we hier kunnen genieten van Roberts interpretatie van klassiekers als 'At The Gallows End', 'Solitude', 'Mirror Mirror', 'Samarithan' en zowaar 'Under The Oak'. Van het laatste album met Messiah geeft Robert zijn versie van 'Black Dwarf' ten beste en de overige drie nummers komen van 'King Of Grey Islands'. Op deze opname speelt gitarist Mats Björkman trouwens nog vrolijk mee, maar dat zal de komende tijd anders zijn, aangezien hij eerder dit jaar is veroordeeld tot twee jaar brommen voor de diefstal van 35.000 CD's en DVD's. Ja, zo kan ik ook aan een grote CD-collectie komen, jij valsspeler!

De clip van Youtube is een fragment van het betreffende optreden in Athene, maar wees gerust: de CD klinkt oneindig veel beter dan deze gammele publieksopname.

Tracklist:
1. Lucifer Rising 04:07