Shadow - Forever Chaos

Shadow - Forever Chaos

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Daar waar sommige bands elk jaar met een nieuwe cd tevoorschijn komen, zijn er ook bands die er rustig alle tijd voor nemen. Neem nu het Japanse Shadow; in 2001 kwamen ze met 'Shadow' en zeven (!) jaar later wordt 'Forever Chaos' uitgebracht. De band zelf geeft aan dat het geen probleem is om lang te wachten op iets wat lekker is, maar bestaat bij zo lang wachten niet het gevaar dat de band is ingehaald door de houdbaarheidsdatum?

De Japanse band leunt erg op het Zweedse Gothenburg geluid en vooral namen als At The Gates en Soilwork komen naar voren … ware het niet dat gitarist Yuichi Sumimoto in deze band zijn ding doet. Hij moet ongetwijfeld een zwak hebben voor gitaristen als Marty Friedman en Herman Li want met zijn riffs lijkt hij een uiterste poging te doen om een soort van Dragonforce meets At The Gates geluid neer te zetten. De band slaagt er daarmee in niet te klinken als de zoveelste kloon van het Gothenburg geluid. Vaak pakt het goed uit ('The Existence Of Suffering', 'Before True Light', 'Shudders Of Hell'), maar de melodieuze gedeeltes afgewisseld met frivool snarengepluk geven niet altijd een even geslaagd resultaat. In nummers als o.a. 'My Apologies' wordt de harde indruk die de band achter wil laten min of meer om zeep geholpen door de melodieuze gedeeltes. Het geheel wordt gedragen door zware vocalen, gedaan door een zangeres die qua bruutheid niet onder doet voor mevrouw Gossow. Als laatste nummer treffen we 'Black Magic' aan; inderdaad, een cover van Slayer.

Zijn de zeven magere jaren eindelijk aan de kant geschoven en kunnen ze ingeruild gaan worden voor de zeven vette? Om dat laatste te bereiken zal de band de huidige media een stuk serieuzer moeten nemen - een eigen website ontbreekt en een laatste update van hun MySpace account is ook alweer een half jaar geleden gedaan - en wat vaker wat nieuws van zich moeten laten horen. Aan de muziek zal het niet liggen…Daar waar sommige bands elk jaar met een nieuwe cd tevoorschijn komen, zijn er ook bands die er rustig alle tijd voor nemen. Neem nu het Japanse Shadow; in 2001 kwamen ze met 'Shadow' en zeven (!) jaar later wordt 'Forever Chaos' uitgebracht. De band zelf geeft aan dat het geen probleem is om lang te wachten op iets wat lekker is, maar bestaat bij zo lang wachten niet het gevaar dat de band is ingehaald door de houdbaarheidsdatum?

Zijn de zeven magere jaren eindelijk aan de kant geschoven en kunnen ze ingeruild gaan worden voor de zeven vette? Om dat laatste te bereiken zal de band de huidige media een stuk serieuzer moeten nemen - een eigen website ontbreekt en een laatste update van hun MySpace account is ook alweer een half jaar geleden gedaan - en wat vaker wat nieuws van zich moeten laten horen. Aan de muziek zal het niet liggen…