Nevermore - The Year Of The Voyager

Nevermore - The Year Of The Voyager

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Patrick : Het heeft heel wat voeten in aarde gehad, maar daar is die dan: de dubbel DVD van Nevermore. Nadat de band na tijden van wikken en wegen er eindelijk uit was dat het tijd was een DVD op te nemen en de locatie en datum bepaald was (12 september 2006, Zeche in Bochum, Duitsland), sloeg het noodlot toe. Op de dag van de opname, terwijl alles en iedereen (o.a. twaalf man koppige camera ploeg) al naar Europa was ingevlogen, moest Warrel Dane richting het ziekenhuis in Dortmund. Daar constateerde de artsen in de loop van de middag dat Warrel last had van een keel infectie … en dus kon de show worden afgeblazen. Aangezien de band echter met Disturbed door Europa trok was er nog een mogelijkheid de DVD op te nemen, direct na die bewuste tour. En dus streek het hele circus op 11 oktober 2006 neer in Bochum.

Het verslag van dit concert, waarbij de band ruim twee uur op het podium stond, vind je op de eerste DVD van 'The Year Of The Voyager'. Een ieder die Nevermore live aan het werk heeft gezien weet dat de band ook live het technische werk prima weet neer te zetten en dat is gedurende deze show niet anders. De band heeft nummers uit het hele oeuvre gehaald en schotelt in je, intro's niet meegeteld, in totaal negentien nummers voor. En natuurlijk zullen er fans, ondanks de aanwezigheid van vele krakers, discussiëren over het lijstje en zullen er mensen zijn die hun persoonlijke favoriet wellicht missen ('Believe In Nothing', 'The Fault Of Flesh', 'We Disintegrate', 'The Psalm Of Lydia') maar dat is onvermijdelijk als er uit zo een enorme lijst keuzes moeten worden gemaakt. De wel aanwezige tracks bieden een fraai en indrukwekkend overzicht en worden op de o zo bekende wijze prima live vertolkt.

Op de tweede DVD komt nog meer live materiaal voorbij. Diverse nummers - in totaal tien - zoals live neergezet op diverse, grote festivals. 'Born' en 'Enemies Of Reality', gespeeld tijdens de Gigantour 2005, zijn al eerder verschenen op Gigantour 2005 DVD. De andere beelden komen van het Metal Mania Festival (Polen) en van Wacken (ik hoef je toch niet te vertellen waar dat is he?), beide uit 2006. Vooral de beelden op Wacken, en dan vooral het publiek zoals dat los ging tijdens 'Born', zijn indrukwekkend. Ook komen er beelden voorbij van het tienjarig bestaan van Century Media in de V.S. uit 2001. Daarnaast bevat de DVD de video's van acht nummers en een interviewtje van nog geen zeven minuten met Warrel Dane. Het vraaggesprek is niet alleen qua tijd magertjes; Warrel lijkt het als een soort verplicht nummer af te werken en echt lekker afgemonteerd is het ook niet (let maar eens op het einde). Het is slechts een zeer kleine smetje op een verder meer dan fantastisch, vier uur durend overzicht van het oeuvre van Nevermore.

Een verplichte aanschaf voor de liefhebbers van technische, progressieve (thrash) metal en voor eigenlijk alles en iedereen die metal ook maar een heel klein beetje serieus neemt.

DVD1:
Main Show - Live at the Zeche Bochum, Germany, October 11, 2006: