Bleeding Through - Declaration

Bleeding Through - Declaration

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Patrick : 'This is not a radio friendly album!' Er bestaat geen twijfel over; 'Declaration', alweer het vierde album van het zestal uit Orange Country (Californi), gaat volledig in tegen de gebruikelijke trend. Daar waar veel bands bij een vierde album gaan denken aan verkoopcijfers en er geen enkel probleem mee lijken te hebben om meer melodie en toegankelijkheid aan hun nummers toe te voegen gaat Bleeding Through volledig de andere kant op.

De typische mix van klassieke death metal, symfonische black (keyboards) en de rauwe energie en recht voor zijn raap houding uit de hardcore scne tref je ook hier weer aan. Het eigen karakter is vastgehouden en pakt op 'Declaration' iets donkerder, venijniger, zwaarder en feller uit dan al het voorgaande werk van Bleeding Through uit. Het album staat vol knallers als 'Declaration (You Can't Destroy What You Can Not Replace)' - een opener van jewelste - 'French Inquisition' en 'Beneath The Grey' maar kent anderzijds ook nummers met melodieuze gedeeltes en/of pakkende refreinen ('Death Anxiety') of donkere, meeslepende momenten ('The Loving Memory Of England'). Het keyboard is nog nadrukkelijker aanwezig dan anders, zonder echter ook maar even op de voorgrond te komen of echt de aandacht naar zich toe te trekken. De productie is gedaan door Devin Townsend en het mag dan ook geen verwondering hebben dat dit album van begin tot eind zeer sfeerrijk en knallend is.

Recht voor zijn raap, zonder elke vorm van compromis en wars van elke trend 'Declaration' is een schoolvoorbeeld van een moderne beukplaat!