Apostle Of Solitude - Sincerest Misery

Apostle Of Solitude - Sincerest Misery

Label : Northern Silence Productions | Archiveer onder doom metal

Erik : Nadat de band The Keep teloor ging in 2004, ontsproot bij Chuck Brown (die ook nog een bijbaan had als drummer bij The Gates Of Slumber) het idee om een nieuwe band the beginnen genaamd Apostle Of Solitude. Achter de naam schuilt het verhaal van het eenzame individu die zijn leven geeft en opoffert aan devotie en toewijding aan hetgeen waarin hij gelooft en vertrouwt. Erg toepasselijk voor een doom adept! Na enkele line-up wisselingen komt men op de proppen met 'Sincerest Misery', een ietwat oubollige heavy doom metal geĂŻnspireerde plaat.

De nummers zijn werkelijk recht toe recht aan, weinig poespas, weinig variatie in de haast standaard heavy metal riffs. De zang is ook niet echt gevuld met power maar geeft het eenzame en hopeloze van doom metal goed weer. Mij bevalt de zang echter totaal niet. Wat mij wel bevalt zijn de soli, en met name de twinsoli, die tegenwoordig bijna niet meer gebruikt worden! Waarom eigenlijk niet vraag ik me nu af? Luister maar eens naar de solo in 'Confess'. Hoe kort deze ook is, het tilt het (saaie en te lange) nummer een niveau hoger. Raar maar waar, live zullen dit soort nummers inslaan als een bom! Daar ben ik van overtuigd! Lekker headbangen, geen gezeik, geen moeilijke shit, gewoon normaal doorsnee doom metal waar niets mis mee is voor een avondje genieten. Op studioplaat daarentegen… tja, het houdt mijn aandacht (op de soli na) niet echt lang vast! De vinyl versie van 'Sincerest Misery' is een gekleurde dubbelaar geworden met maar liefst drie extra tracks! Op de D zijde staat namelijk de 'Embraced By Death' demo als toegift. Meer dan een bonuspunt dus!