Memory Garden  - Carnage Carnival

Memory Garden - Carnage Carnival

Label : Vic Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Memory Garden is een Zweedse doom metal band die ik uit het oog verloren was. Dat is niet zo vreemd. Eind jaren negentig brachten zij drie albums uit, toen werd het stil. Het debuut 'Tides' was het meest doomy. 'Verdict Of Posterity' (1998) en 'Mirage' (2000) bevatten ook enige power metal invloeden die resulteerden in traditionele doom die net wat meer up-tempo was dan gebruikelijk in het genre. Candlemass en Solitude Aeturnus leken de grote voorbeelden, al was Memory Garden zeker een beloftevolle band die op respect van pers en fans kon rekenen.

Memory Garden is terug: een nieuw album, een nieuwe website, een fonkelnieuwe MySpace en de band gaat er ook live terug tegenaan. Enkel een nieuwe bassist vervoegde de herboren band. Zanger Stefan Berglund heeft een heldere strot die hoort bij traditionele old school doom metal, terwijl tweede gitarist Anders voor een stevige basis zorgt. Drummer Tom Bjrn kennen we van Nightingale en gitarist Simon Johansson zagen we ook al halsbrekende toeren uithalen op gitaar bij Steel Attack en vooral Abstract Algebra. Zo, nu zijn we terug bij de les en kunnen ons op de muziek concentreren.

Aanvankelijk denk je misschien: nou, gewone klassieke doom zoals die in de jaren negentig (en soms eerder) door nu veelgeprezen bands gemaakt werd. Dat is ook zo, maar na enkele keren onderdompelen in dit bloederige carnaval ga je pas merken hoe krachtig sommige nummers opgebouwd zijn, hoe sommige refreinen gewoonweg aanstekelijk zijn en hoe gitarist Simon in elke song een net iets andere gedaante aanneemt van de grote meesters voor hem. De titelsong is al meteen een voorbeeld van al dat fraais hierboven en daar werd dan ook prompt een clip voor geschoten. De eerste keer dat ik op het puntje van mijn stoel ga zitten is tijdens 'Dominion'. Niet alleen die titel doet me aan Forsaken denken, maar ook het nummer met zijn machtige climax met super-de-luxe drumwerk. Heel af en toe wordt de zang wat naar achter gemixt om een ruimtelijk effect te verkrijgen. Maar het zijn vooral de gitaarsolo's die heel melodieus en meeslepend zijn, terwijl de ritmesectie naar doommaatstaven een erg avontuurlijk karakter heeft. Luister maar naar die solo met repetitief ritme aan het einde van 'The Downfall' of de stuwende energie die in het lange 'Nameless' plots naar boven komt temidden van een apocalyptisch sfeertje. De eerste persing komt met een extra bonus dvd met live tracks, de videoclip van 'Carnage Carnival', studio report en een kijkje achter de schermen. De band is ook trouw gebleven aan Mike Wead, hun producer van weleer. Wanneer Candlemass en Solitude Aeturnus geroemd worden voor hun lekkere klassieke doom riffs, dan mag Memory Garden ook een graantje meepikken.