Scanner - Scantropolis

Scanner - Scantropolis

Label : Massacre | Archiveer onder

Yvette : De bandnaam 'Scanner' doet al wat vermoeden. We hebben hier inderdaad te maken met een typisch Duitse productie. Dit wil zeggen Heavy/Speed/Power Metal met een Duits accent en een ontzettend gemoedelijk sfeertje. Scanner loopt onder leiding van gitarist Axel Julius al tijden mee in de Duitse scene. In de jaren '80 zijn zij begonnen onder de naam 'Lion's Breed' maar hun recentste album, op Scantropolis na, werd alweer in '97 uitgebracht onder de naam 'Ball of the Damned'.

Scantropolis vormt dus de come back voor deze oude rotten. In de jaartjes dat Scanner weg is geweest heeft zij echter de ontwikkelingen op metal gebied niet uit het oog verloren. Het is niet meer enkel Heavy en Speed wat de klok slaat. De voormalig zanger Haridin Lee is ingeruild tegen een fris jong ding met de naam Lisa Croft. Er staan enkelen hitgevoelige nummers op de plaat, waaronder 'Till the Ferryman dies'. En omdat dit goed bij de vrouwelijke zang past zijn verschillende nummers in midtempo. Zoals een Duitse band dat betaamd zijn het stuk voor stuk meezingers. Zelfs het Duitse, Therion-achtige nummer 'Engel Brecht's' wat gebaseerd is op een gedicht van de beroemde schrijver Bertold Brecht.

Zie de Scanner van nu als een verder geevolueerde Speed Metal band. Dat verdient best wat respect want de meesten in dit genre houden angstvallig vast aan hetgeen zij al jaren maken. En al is de muziek niet gecompliceerd en moet je een beetje van het genre houden, het heeft ook z'n charme. 'T Is een beetje fout maar uiteindelijk zwicht je.