Enslaved - Vertebrae

Enslaved - Vertebrae

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black/pagan metal

Richard G. : Wanneer bands in het kader van de evolutie van hun geluid zowel een stap vooruit willen zetten als teruggrijpen naar hun verleden, dan is de kans groot dat het uiteindelijke resultaat in het midden ligt en nergens naar klinkt. Onder de productionele leiding van hoogvlieger Joe Baresi (o.a. Tool) is Enslaved er echter wonderwel in geslaagd deze valkuil te vermijden en verleden en vernieuwing prachtig samen te smelten in het moderne doch nostalgische geluid op hun nieuwste plaat 'Vertebrae'.

Nooit eerder maakte Enslaved zoveel gebruik van cleane vocalen en heeft men zo een 'warm' geluid gehad en zulke dromerige composities. Tegelijkertijd is het ook zeker tien jaar geleden dat Grutle Kjellson (bas en vocalen) zulke venijnig en gemeen geschreeuw zoals in opener 'Clouds' aan de band toevertrouwde en dat de band zo lomp en rcksichtslos erop los opende als in 'New Dawn', een nummer dat zich na enkele minuten echter ook meteen ontpopt tot het meest toegankelijke en meezingbare van de acht. Op eerdere albums als 'Ruun', ISA' en 'Below The Lights' werd de liefde voor Pink Floyd en psychedelica al niet onder stoelen of banken gestoken, maar op 'Vertebrae' lijkt Enslaved een nieuwe manier gevonden te hebben om deze invloeden in de muziek te verwerken, resulterend in een niet eerder vertoonde vorm van welhaast letterlijk 'relaxte' black metal.

Op 'Vertebrae' waagt Enslaved het om zich nog verder van haar oorspronkelijke roots te verwijderen, maar tegelijkertijd ook scherper naar het eigen verleden te refereren dan op de laatste paar albums. De Noren lijken een lichtelijk nieuwe compositorische weg te zijn ingeslagen en in mijn ogen een bijzonder fijne. Ik ben dan ook zeer benieuwd om te zien hoe het nieuwe materiaal stand zal gaan houden tussen het oude en het nog oudere werk tijdens de Europese tour eind dit jaar en vooral hoe de fans erop zullen reageren.