Swallow The Sun  - Plague Of Butterflies

Swallow The Sun - Plague Of Butterflies

Label : Spinefarm | Archiveer onder doom metal

Release type: CD single

Vera : Vanaf het in 2003 uitgebrachte debuut 'The Morning Never Came' was het duidelijk dat Swallow The Sun een klasse apart was. De melodieuze doom/death metal met prachtig gitaarwerk en zwevende toetspartijen was toen nog erg benvloed door My Dying Bride, maar op de volgende albums 'Ghosts Of Loss' en vooral 'Hope' werd deze stijl langzaam maar zeker geperfectioneerd tot het ultieme geluid van de Finnen dat me bij 'Hope' naar superlatieven deed grijpen. Wat doe je als band dan? Je gaat voor nieuwe uitdagingen. Oprichter en hoofdcomponist Juha Raivio kreeg een aanbieding om muziek te schrijven voor een ballet en deed dit dan ook, zonder echter een sikkepit muzikale toegevingen. Dat horen we vandaag als we naar 'Plague Of Butterflies' luisteren.

Het ballet is er helaas niet gekomen, maar de muziek is nu te vinden op een MCD (althans zo noemen zij het) die aangevuld met de eerste demo van de band een uur adembenemende muziek oplevert. Ik zeg speciaal niet doom/death, want Swallow The Sun heeft nog veel meer invloeden in dit magnum opus gestopt. 'Plague Of Butterflies' is een mammoetcompositie van vijfendertig minuten, opgesplitst in drie delen die ongemerkt in elkaar overvloeien. Swallow The Sun was altijd al een meester in het werken met contrasten - fragiele, zachte passages rollen vloeiend in grommende erupties van woede en frustratie - in dit werkstuk gaan ze nog wat dieper. Er zijn meer heldere, cleane zanglijnen en zanger Mikko Kotamki kan deze moeiteloos aan. De uitvallen met grunts - weer oplopend tot black metal-achtige schreeuwzang en natuurlijk geflankeerd door wildere instrumenten - komen daardoor nog beter tot hun recht. Het gitaarwerk heeft nog sporen van My Dying Bride, maar volgens Juha is dit nummer ook genspireerd door de oude progressieve rock bands en dat kan ik beamen. Meteen hebben we ook een compositie die niet meer onder n genre valt, maar een kunstwerk is dat geen enkele Swallow The Sun fan zal teleurstellen.

Na deze tour de force doen we een duik in het verleden: de demo 'Out Of This Gloomy Light'. Hij werd in 2003 opgenomen in korte tijd in de jacht op een platendeal. Dat is toen ook gelukt: Firebox Records hapte meteen toe. Nu weten we waarom. Dit is geen demo, althans het klinkt toch niet zo. Deze opnamen hadden zo op het debuut gekund. Dat is ook gebeurd, zij het nadat eraan gesleuteld was. Groot is het verschil niet, een beetje ruwer. Deze vier nummers bevatten nog geen cleane vocalen, maar toonden toen al een band met een immense potentie. En omdat er indertijd maar drie exemplaren werden verzonden heeft dit toevoegen een waarde. Swallow The Sun heeft zich met dit lange gevarieerde nummer weer geprofileerd als uitzonderlijk getalenteerde band en de eerste demo is nu voor iedereen binnen handbereik.