Kampfar - Heimgang

Kampfar - Heimgang

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Één van de albums waar ik het meest naar uitgekeken heb dit jaar is 'Heimgang', de nieuwe plaat van de Noorse black/pagan metal band Kampfar. Om kort te gaan: het was het wachten waard; wat is dit toch weer een heerlijke schijf geworden zeg!

De band, opgericht door gitarist Thomas en zanger Dolk zet de band al sinds het begin een eigen geluid neer, waarbij de black metal kant in de loop der albums iets meer naar voren is gekomen ten opzichte van de folkloristische kant van Kampfar. 'Heimgang' ligt in het verlengde van de laatste plaat 'Kuass', maar dan iets donkerder; desondanks blijf je toch horen dat de gitaarriffs van Thomas hun roots hebben in de Noorse folkloristische muziek, zoals vooral duidelijk te horen is in nummers als 'Dødens Vee', 'Vansinn' en 'Mareham', met de speelse melancholieke riffs. Andere nummers als opener 'Inferno' en 'Vettekult' (Wellicht zit drummer 213 achter deze titel, want insiders weten dat deze man een aardig woordje Nederlands verstaat) tonen meer de furieuze black metal kant van deze geweldige band.

Gooi Kampfar niet onder de hoop van al die vrolijke folk metal bands van de laatste jaren: Kampfar is donker, majestueus en gebruikt niet al die toeters en bellen als doedelzakken, blazers en fluiten: dat heeft de muziek ook absoluut niet nodig, al worden in het schitterende en epische afsluitende nummer 'Vandring' wel keyboards gebruikt voor het sfeerelement: een nummer wat beduidend anders is als de gemiddelde Kampfar-titels, en wat een geslaagde mix is van een song met outro, en daarmee de perfecte afsluiter.. Deze keer heeft drummer 213 ook iets minder tegendraadse ritmes in zijn spel en voorziet hij met zijn strak en ritmische speelstijl Kampfar van het juiste ritme: functioneel drummen heet dat!

'Heimgang' is een trip naar de duistere onderkant, welke al prima wordt ingeleid door het intro 'Vantro' en die ons prima meevoert naar de up-tempo opener 'Inferno', waarop blijkt dat Kampfar nog steeds meesters zijn in hun stijl. Het is weer zo'n superplaat die boeit van begin tot eind en na verschillende keren afspelen. Dat, in combinatie met de sterke en passende productie, maakt van deze plaat één van mijn persoonlijke toppers van 2008. Een top die zeer Noors is, want tot nu toe staan in dat rijtje Helheim, Elite en Cor Scorpii, en dan komen er nog platen van Enslaved en Satyricon aan dit jaar. Staan er nieuwe krakers op als 'Hymne', 'Ravenheart', en 'Norse'? Geheid, alleen zal de band die nummers in de set list moeten opnemen voor die nummers dat kunnen worden: dat heeft Kampfar dus zelf in de hand. Het laatste nummer is wel wat ongewoon voor Kampfar: een langzaam atmosferisch nummer dat de plaat als een soort wegkabbelend nummer afsluit...