Black Anvil - Time Insults The Mind

Black Anvil - Time Insults The Mind

Label : | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Black Anvil is een Amerikaanse black metal band afkomstig uit New York, met leden die voorheen hebben gespeeld in bands als Kill Your Idols, Madball en andere hardcore bands. Zelf geeft de band aan thrash / black metal te maken, en volgens de bio is de muziek aan te bevelen aan fans van bands als Immortal, Celtic Frost, Darkthrone, Messiah en Watain. Nou, daar heb ik in alle bescheidenheid toch wel een andere mening over!

Het Watain gedeelte kan ik ergens wel inkomen, al mist Black Anvil dat duistere onderbuikgevoel waarin de Zweden meesters zijn. Dat merk je al gelijk bij de opener 'Margin For Terror': massieve riffs, het beukt, maar je hebt duisternis en duisternis, en bij Black Anvil komt de duisternis nog niet zo zeer van binnen. En over Zweden gesproken: ja, Black Anvil heeft absoluut een Zweeds gevoel, waarbij de roots in de New York hardcore ergens onder de huid goed voelbaar zijn. Black Anvil speelt geen echte pure black metal, al is de zang wel geschikt voor het genre. Mede door die zang zal men onder het noemertje black metal worden geplaatst. Zelf vind ik het een soort duistere melodieuze death metal gespeeld in instrumenten die wel gestemd zijn op black metal als Watain en genspireerd door Celtic Frost (het is niet voor niets dat ze 'Dethroned Emperor' coveren, en nog op een verdienstelijke wijze waarbij ze dicht bij het origineel blijven).

Van de Noorse namen als Immortal en Darkthrone hoor ik helemaal niets terug! Ik weet niet of de toekomst voor dit New Yorkse drietal in de black metal ligt: wel dat ze zeker in de extreme metal een goede aanvulling zijn met hun mix van black, melodieuze death en thrash (is The Haunted toevallig ook niet Zweeds?). Het moet allemaal nog wat groeien, maar 'Time Insults The Mind' is dan ook een debuutplaat. Ik zou bijna zeggen, werk het bandgeluid uit met eventueel een werkvakantie naar Zweden! De heren hebben, als deze review online verschijnt, net een optreden op het Tilburgse ZXZW festival gedaan, en daar zullen ze zeker enkele zieltjes gewonnen hebben: ik betwijfel alleen of dat pure black metal fans waren, want de plaat is minstens even zeer aan te bevelen aan mensen die houden van een duistere vorm van de Zweedse thrash / melodieuze death metal... De toekomst zal het leren!