Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood

Label : Mascot Records | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Al vanaf de band's eerste album is de Deense Volbeat een rijzende ster en de populariteit van deze rockers blijft maar groeien. Persoonlijk begrijp ik dat wel, want de band pakte het goede van een aantal werelden vermengt dat tot iets nieuws. De band mixte stevige metal met invloeden uit de jaren vijftig rock n' roll en klonk als een Metallica meets Life Of Agony meets Elvis meets Johnny Cash.

Hoewel de band zeker iets origineels heeft voortgebracht, zeker pakkende songs weet te produceren en hun energieke liveoptredens zeer overtuigend zijn, heb ik ze nooit zo bijzonder gevonden als de meeste willen doen geloven. Op deze nieuwe, inmiddels derde studioplaat is dat niet anders en zelfs minder. Waarom niet anders? Nou, omdat deze plaat klinkt als Volbeat en de band doet geen schokkende dingen in vergelijking met de voorgangers. Dat is uiteraard niet erg, want een welbekende Engelse gezegde luidt: "Never change a winning team”. Maar goed, Volbeat is Volbeat en heb ik dus geen reden om mijn mening te herzien.

En waarom iets minder? Omdat het snelle succes naar de nachtmerrie van elke fan heeft geleid en dat is wanneer een band in zijn eigen stijl doorgaat, maar toch ook toegankelijker wordt voor het grote publiek! En dat is precies wat met Volbeat lijkt te gebeuren. De band klinkt nog steeds stevig en speelt moderne zware riffs in combinatie met het bovengenoemde, maar toch klinkt men iets blijer in bijvoorbeeld 'Back To Prom', 'We' of de balladeachtige 'Light A Way' en het zal me niet verbazen als deze nummers binnenkort op de radio te horen zijn en te zien op een commerciële TV-zender. Dat geldt sowieso voor de meeste nummers die over het algemeen hitgevoeliger en toegankelijker zijn dat de twee voorgangers. En sorry hoor, maar sommige nummers hebben toch echt de hippie-dippie bullshit pretpunk gehalte zoals bijvoorbeeld Blink 182. Alleen van een hoger niveau, dat dan weer wel. De CD bevat echter ook een aantal momenten die zelfs een purist als ik kan waarderen! Goede voorbeelden hiervan zijn de heerschende titelnummer of 'Hallelujah Goat' die vooral opvalt door zijn pakkende zanglijnen, de prachtige tekst van 'Still Counting' en de zware riffs in 'Find That Soul'.

De derde Volbeat is echter wel een plaat geworden die de fans van de eerdere albums zeker zal aanspreken en zeker ook eentje die de band een grotere naam en faam gaat bezorgen. Alleen vraag ik me af hoe het in de toekomst zal gaan met de muzikale richting van deze Denen.