Angband - Rising From Apadana

Angband - Rising From Apadana

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Net wanneer ik dacht alles een keer gehoord te hebben ligt ineens deze CD voor mij neus! Niet dat de muzikaal iets vreemds doet of iets wat we nog niet gehoord hebben. Ik heb het hier over de band's achtergrond. Angband is namelijk een heavy metal band uit Iran! Ja, u leest het goed! En dat is toch best merkwaardig, aangezien westerse muziek en metal al helemaal, illegaal is in dat land. Maar goed, metal kent geen grenzen omdat het muziek is die vanuit het hart komt en ja, het hart heeft ook geen grenzen.

Dit is dan ook de eerste band van Iranese bodem die een wereldwijde deal heeft gescoord en dat men juist bij Pure Steel heeft getekend verbaast me eerlijk gezegd niets. De muziek van deze Perzen past namelijk perfect bij het label, daar waar de band traditionele, basische heavy metal speelt. Het gaat hier om een muzikaal geschoolde trio, waarvan sommige de gitarist/bassist Mayhar Dean zullen kennen als schrijver van de officiële biografieën van Testament en Death! Deze laatste zelfs toen Chuck nog leefde.

De muziek van Angband ligt in het straatje van Iced Earth en Nevermore en als je goed luistert zul je in de riffs enige invloeden van Metallica's 'Master Of Puppets', maar vooral het technische van Death. Het probleem met deze CD is echter de productie die aan alle kanten rammelt. Maar ja, als je onder bepaalde omstandigheden moet werken en vooral met mensen met een gelimiteerd verstand van hoe een metalplaat geproduceerd moet worden is dat niet verbazend. Het gitaargeluid is erg schel en de zang is niet goed gemixt. Maar de drums verzuipen echt in de productie en af en toe hoor je deze, op een paar blikkerige deuntjes na, helemaal niet. Dat is alleen verdomd jammer, want wanneer je door de productie heen luistert heeft de band best goede ideeën; de riffs zullen met een goede productie en ondersteunende drums en bas best pakkend klinken. Bovendien heeft men een fantastische zanger in de gelederen die nu totaal niet tot zijn recht komt. Maar luisterend naar zijn emotionele stem en zijn hoge uithalen in bijvoorbeeld 'Incarnation Of Truth' of 'At The King's Command' zul je weten dat hij veel in zijn mars heeft.

'Rising From Apadana' voldoet helaas (nog) niet aan de wereldwijde metalstandaarden, maar de band heeft het wel in zich om goede metal te maken. Dit is in ieder geval een goed begin en laten we hopen dat er meerder bands zich vanuit het Midden-Oosterse front gaan melden.