World Come Down - Skullflower

World Come Down - Skullflower

Label : | Archiveer onder different metal

Wilmar : Tussen alle releases die mijn kant op waren gestuurd voor een grondige analyse zat er zowaar weer eens een juweeltje tussen in de vorm van 'Skullflower' van het internationale gezelschap World Come Down. De band bestaat immers uit een Amerikaan (Markus Maximilian Strickler, zang), twee Duitsers (Gary Kretzer - gitaar en Mudz Leichtle - bas) en een Oostenrijker (Beda Bachmayer, drums). World Come Down is zo'n band die je een bepaalde indruk geeft en je vervolgens weer graag op het verkeerde been plaatst.

De cd start met het pompende 'The Golem And The Copy Cat', een nummer dat meer dan eens refereert aan Slayer. Zo ook met het navolgende 'Haunted', zodat je toch zoiets krijgt van 'weer een band die beïnvloedt is door Slayer'. Maar goed, probeer vandaag de dag eens een band te vinden die zich in het hardere werk begeeft zonder door Slayer beïnvloedt te zijn… In principe is World Come Down een band die zich in deze twee nummers zwaar tussen Slayer en Machine Head beweegt, maar daarbij ook nog eens ontzettend catchy kan klinken. Maar bij het derde nummer besluiten ze toch een andere weg te vervolgen, en dan komen er meerdere invloeden tevoorschijn. Zo kunnen ze ook een vet potje hardcore wegbeuken, spelen ze ook een aardig stukje alternatief, en met een nummer als 'Static' laten ze zich ook nog eens van een bijzonder experimentele kant zien.

De productie, in handen van Achim Lindermeir (die furore heeft gemaakt met acts als A-Ha), is helder, goed uitgebalanceerd in de mix en ontzettend vet. Daarmee komen de composities, die variëren tussen beenharde metal en uitgekiende rustige stukken, perfect mee tot hun recht. Regelrechte knaller op deze cd is 'Shadowman', dat een beetje basic begint, maar ineens met een vet alternatief refrein alle aandacht opeist.

Het heen en weer wiegen tussen allerlei stijlen en de nodige experimenten zorgen er wel voor dat World Come Down nog niet echt een eigen smoelwerk kan laten zien. De band is goed op weg, het album staat als een huis, maar je kunt er nog niet echt vlees of vis van maken. Dat neemt niet weg dat ik bijzonder gecharmeerd ben van 'Skullflower' en dat ik de band graag een keertje live aan het werk zou willen zien. En misschien dat op de volgende cd de band een wat meer geïntegreerde eigen stijl heeft. De fundering daarvoor ligt er zeker, het geen eigen smoel hebben is ook niet echt als minpunt aan te merken. Het zorgt er alleen voor dat sommige nummers niet in het geheel lijken te passen. Kwalitatief mogen veel nieuwe bands hier een voorbeeld aan nemen.