Rakoth - Planeshift

Rakoth - Planeshift

Label : Earache | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Arme Code666. Nadat ze al de Italiaanse black metal-wizards waren kwijtgeraakt aan Earache, pikt deze nu ook nog eens Rakoth in. Nouja, je kan in ieder geval wel zeggen dat Earache (weer) een neusje heeft voor aanstormend talent. En zo koekeloeren ze wel wat meer over hun eigen Britse landsgrenzen voor de nodige muzikale kolonisaties en brengen dat dan vervolgens onder bij het label 'Elitist'. Zo haalden ze Without Face uit Hongarije, Lunaris uit Noorwegen (met Borknagar en Spiral Architect-leden) en Umbral Presence komen evenals Rakoth uit Rusland.

Het eerste wapenfeit van Rakot op hun nieuwe label is een heruitgave van hun debuut-CD 'Planeshift' dat nogal wat stof deed opwaaien in de ondergronden van de metalkrochten en spelonken: Progressieve black metal met invloeden dat uiteenloopt van Russische folk(lore), klassieke muziek en industrial luistert 2,5 jaar na de opnames nog met dezelfde ontzagwekkende indruk als voorheen. Earache/Elitist heeft nu een nieuw hoesje om het debuut gedaan en hopelijk bereikt het hiermee een groter publiek. Ze hadden alleen wel wat extra moeite kunnen doen voor deze sublieme plaat. Zo hadden ze onlangs nog bij de heruitgave van Ephel Duath wat bonustracks er aan toegevoegd en beweerde ze dat ze wat aan het geluid hadden gesleuteld. Nou, dit alles heeft met deze reissue in ieder geval niet plaatsgevonden. En vooral qua geluid hadden ze er wellicht nog naar kunnen kijken, want het oorspronkelijk wat iele geluid is jammer genoeg bewaard gebleven (vooral qua gitaargeluid spijtig). Da's dus jammer, maar verder is dit het beste wat Rusland qua muziek ons heeft kunnen brengen sinds, pak 'em beet, de 10de symfonie van Sjostakovitch.

En mocht je deze CD bevallen, probeer dan ook eens hun 2de CD 'Jabberworks' te scoren, alwaar ze hulp kregen van een heus orkest (voor recensie, zie archief: juli 2001). Dit zijn Russische muzikale schaakgrootmeesters waar Karpov en Kasparov alleen maar voor kunnen buigen.

Deze CD is in gelimiteerde oplage als digipack verschenen (3000 stuks) en in de tussentijd zijn de 3 heren van Rakoth in de studio gesignaleerd voor de opnames van hun 3de CD.