Symphonity - Voice From The Silence

Symphonity - Voice From The Silence

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het eerste wat mij opviel aan deze plaat was de lelijke hoes en de clichématig bandnaam, die alvast doen vermoeden dat we hier met een symfonisch power metalbandje te maken hebben. Wanneer men echter na de intro sterk en strak van start gaat met 'Give Me Your Helping Hand' kom ik toch enigszins voor een verassing te staan.

Deze Tsjechische band speelt inderdaad symfonische power metal, maar dan wel eentje met ballen. Hoewel de band absoluut niet origineel bezig is en we dit soort muziek al eerder hebben gehoord van bands zoals Edguy, Freedom Call en Rhapsody, maakt de band een professionele indruk door zijn sterke songwriting, strakke samenspel en pakkende deuntjes. Bovendien komen we in de line-up in Olaf Hayer een bekende op zang! De meeste power metal fans kennen hem natuurlijk van zijn werk met Dionysus en vooral als zanger bij Luca Turilli. De vergelijkingen met de laatstgenoemde (vooral de eerste twee solo albums van Turilli) liggen er daardoor ook dik bovenop, wat echter geen moment storend is. Hayer behoort ten slotte tot een van de betere zangers in deze genre en zijn bijdrage is zeker een aanwinst voor de band. Het album heeft dan ook alles wat een goede power metalplaat nodig heeft; pakkende riffs, mooie gitaar- en keyboardmelodieën, sfeervolle keyboards en meezingbare refreinen, mooie zanglijnen, afwisselende nummers en een vette productie.

'Voice From The Silence' is zeker een plaat die fans van melodieuze symfonische power metal gerust in huis kunnen halen. Alleen vind ik het jammer dat de band alles volgens de regels heeft gedaan en geen risico heeft genomen. Zo klinken de nummers alle wel erg vertrouwd en je kunt haast raden welke kant men na een bepaalde riff of melodie aangaat. Sascha Paeth inhuren voor de mix zegt wat dat betreft ook wel genoeg. Maar ach, eigenlijk mag je niet zeuren, want de plaat is gewoon goed.