Serenity - Fallen Sanctuary

Serenity - Fallen Sanctuary

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Napalm Records lijkt te geloven in de muziek van de Oostenrijkse band Serenity want ongeveer een jaar na het debuut mag deze groep al het volgend plaatje 'Fallen Sanctuary' uitbrengen van hun platenbaas. Ik kan het Napalm helemaal niet kwalijk nemen, want met deze Alpenrockers heeft deze firma een winnaar in hun gelederen. De eerste schijf van Serenity maakte al een grote indruk op mij, misschien omdat hun muziek mij deed denken aan de sound van een van mijn lievelingsgroepen Threshold. Bij het debuut hadden de jongens al hulp van ex-toetsenist Jan Vacik van Dreamscape, ze namen de schijf zelfs op in Jan's eigen studio. Ook dit keer is deze goede man weer present en wordt nu zelfs de mentor van Serenity genoemd. Meneer Vacik heeft al aardig wat ervaring opgebouwd in de tijd die hij met Dreamscape doorbracht, dit kan hij nou mooi overbrengen in zijn 'leerlingen'.

Toen ik het debuut van Serenity vergeleek met Threshold bedoelde ik in ieder geval niet dat we het hier met een regelrechte kopie van deze Engelse band te doen hadden. Nee, Serenity jaagt door het gehele concept een frisse wind en zorgt toch voor een eigen identiteit. Met hun tweede cd drijven ze eigenlijk nog verder weg van het Threshold geluid en zorgen ze voor tien mooie nummers die op zichzelf staan. Symfonische melodieuze metal is hoe de Oostenrijkers hun eigen geluid omschrijven en daarmee slaan ze eigenlijk de spijker op zijn kop. Een heel belangrijk aspect van de muziek van Serenity is de kracht en de schoonheid van de zang van Georg Neuhauser. Zijn stem completeert het volle geluid van de nummers. Dit is echt een cd waar je niet over moet gaan lezen, je moet hem gewoon eventjes gaan beluisteren, je zult denk ik wel verrast worden.