Falconer - Among Beggars And Thieves

Falconer - Among Beggars And Thieves

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Na het beluisteren van de nieuwe Falconer kan ik eerlijk gezegd een lichte teleurstelling niet onderdrukken. Hebben de Zweden dan een boutplaat uitgebracht? Allicht niet, maar het is toch niet wat ik er van verwacht had. Hun album 'Chapters From A Vale Forlorn' draait namelijk nog vaak in mijn stereo. Met deze tweede cd liet Falconer horen dat het nog altijd mogelijk is om uniek te klinken en een heel eigen geluid neer te zetten. In vind de plaat erg sterk vanwege de sfeer, de mooie melodien, de afwisseling en natuurlijk de prachtige zang van Mathias Blad. Dat album klonk weliswaar wat soft en werd nergens bruut, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd.

Nu is het dan de beurt aan 'Among Beggars And Thieves'. Bij de opvolger van 'Chapters From A Vale Forlorn' bespeurde ik al de nijging om de sfeer en mooie melodien enigszins te verwaarlozen en helaas is dat op de nieuwe plaat ook zo. Het staat buiten discussie dat dit weer een kwaliteitsproduct is, een slechte plaat zal de band nooit maken, maar het onderhoudende gecombineerd met de fraaie sfeer van 'Chapters' mis ik hier toch. Over de gehele lijn is het album harder dan de voorgaande plaat, maar daardoor tegelijkertijd minder sfeervol en minder afwisselend. Gelukkig kunnen we echter nog wel genieten van de prachtige stem van Blad, hoewel die hier minder tot zijn recht komt dan vroeger.

Natuurlijk is het niet zo dat dit een matig album is geworden. Zo is 'Vargaskall' een heerlijk nummer, met In Flames gitaar werk uit de vroeger jaren 90 en mede door de Zweedse teksten wel voorzien van de juiste sfeer. 'Boiling Led' laat weer goed horen wat voor een fijne stem Blad heeft. 'Skula, Skorpa, Skalk' heeft een mooi a cappella intro en heeft weer de juiste, weemoedige sfeer en is voorzien van lekkere zware gitaren. Zowiezo kan gezegd worden dat de beste nummers tegen het einde komen, want het afsluitende 'Dreams And Pyres' is wel het pronkstuk van het album. Beginnend als een piano ballad wordt je nogal misleid met een treurige tekst over incest, ellende, overspel, armoede en misbruik. Na twee minuten echter knallen de drums en gitaren ineens tamelijk bruut uit je speakers en wordt je wakker geschud. Opgesierd met wat koor werk en vrouwelijke vocalen is dit wel de sterkste track van het album.

Uiteindelijk is dit natuurlijk een goede cd, zonder meer, maar het unieke geluid is nu voornamelijk te danken aan de stem van Blad terwijl dat vroeger lag aan zijn stem n de muziek.