Manowar - Warriors Of The World

Manowar - Warriors Of The World

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Dennis : Het laatste Manowar studio album "Louder Than Hell” dateert al weer van 1996, er zijn dus inmiddels al weer zes jaren verstreken sinds het laatste echte wapenfeit van de Kings of Metal. Gedurende deze tijd heeft Manowar desalniettemin vrij veel getourd en een aantal live CDs, DVDs en videos uitgebracht. Waar men bij de meeste bands na zo'n lange periode van een reünie zou spreken, is het bij Manowar toch anders. Manowar heeft geregeld van zich doen spreken, speelden hier en daar een festival show en waren immer druk in de weer met hun "live” projecten, zoals "Hell on Wheels”, "Hell On Stage” en "Hell on Earth”. Het werd dus wel weer eens tijd voor een nieuw studioalbum, en op 27 mei is het dan eindelijk zover, "Warriors Of The World” zal het daglicht gaan zien. De afgelopen twee jaar heeft Manowar druk gewerkt aan het materiaal van deze CD en namen hem op in de eigen huisstudio van Joey DeMaio, met een tussenstop in het Belgische Mol, alwaar Manowar de CD liet masteren en mixen in de Galaxy studio. Het resultaat mag er wezen. "Warriors of the World” is voorzien van een uitgebalanceerde productie en als je de CD op een hard volume afspeelt (zoals dat natuurlijk hoort bij Manowar CDs), dan hoor je pas echt wat voor een vette productie deze CD heeft.

Op "Warriors of the World” staan, zoals we dat eigenlijk wel gewend zijn van de mannen uit New York, in feite twee soorten nummers. Enerzijds is Manowar weer behoorlijk episch aan het werk gegaan, anderzijds staan er ook weer een aantal knalharde Heavy Metal nummers op. In mijn studioreport van twee maanden geleden gaf ik al aan dat Manowar een opera nummer hadden opgenomen ("Nessun Dorma”). Als Heavy Metal fan kan mij dit nummer geen ene reet interesseren en zal dit nummer wel vaak ge-skipped gaan worden. Ik snap niet waarom Manowar dit nummer op deze CD heeft gezet, want het wijkt zo af van het overige materiaal. Toch heb ik wel respect en bewondering voor Eric Adams. Zo'n nummer vergt toch wel wat zangkwaliteiten en als je zoiets zelf aangeleerd hebt, zoals in dit geval, dan neem ik mijn spreekwoordelijke pet daarvoor af. Maar, misschien was het toch beter geweest dit nummer op een CD-single of als bonus nummer toe te voegen. Nu vind ik het eigenlijk best een storende onderbreking. "An American Trilogy” is nog zo'n raar nummer. Bij het horen van dit nummer krijg ik het idee naar een kerstlied te luisteren. Afgezien van deze twee vreemde eenden in de bijt doet Manowar echter wat er van ze verwacht wordt: playing Heavy Metal as loud as it can be! (om maar is in de Manowar terminologie te spreken). "Call To Arms”, "Fight for Freedom”, "Fight Until we Die” en het titelnummer "Warriors of the World United” gaan er stuk voor stuk in. Tijd om de volumeknop weer eens echt open te draaien. Na een paar keer beluisteren van het album kun je de teksten ook moeiteloos meeblèren, want zo groot is de Manowar woordenschat toch niet. Ik krijg wel een beetje het idee alles al een keer (in een andere volgorde) gehoord te hebben (zoals AC/DC er ook al jaren mee wegkomt), maar dat neemt de pret niet weg. Al met al is Manowar er weer in geslaagd een lekker Heavy Metal album in elkaar te knutselen, die "King of Metal” helaas wel niet kan tippen, maar toch voor de nodige vuisten in de lucht kan krijgen. Nu maar hopen dat het volgende album niet zo lang duurt!