New Eden - Obscure Master Plan

New Eden - Obscure Master Plan

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : New Eden is de band die gitarist Horacio Colmenares oprichtte na zijn vertrek bij de Amerikaanse power metalband Steel Prophet. Het debuut van New Eden 'Through The Make Believe' was een mooie power metalplaat in het straatje van de man's vorige werkgever, maar verzoop tussen de zee van power metalbands die eind jaren negentig als paddestoelen de grond uitschoten. Na een flinke bezettingswisseling scoorde men een deal met Nuclear Blast, waarvan deze 'Obscure Master Plan' het eerste resultaat was.

'Obscure Master Plan' is zonder twijfel een van de beste power metalplaten van de Amerikaanse bodem. Daar waar veel band zich concentreren op het melodieuze en zo fantasieachtig mogelijk voor de dag willen komen, concentreert New Eden zich op het songwriting aspect en komt op dit album tien prachtige composities, die stuk voor stuk overtuigend klinken. De typisch US-power metal riffs bevatten veel breaks, tempowisselingen en worden rijkelijk voorzien van prachtige gitaarmelodien. Ook komt men op deze elpee regelmatig met technische progressive metal, zonder dat het techniek invloed heeft op de spontaniteit. De muziek bevat daarnaast veel invloeden vanuit de doomhoek. Gelukkig gaat het hier niet om slome, oersaaie doom die we de laatste jaren vaker horen, maar om de zwaardere en iets snellere varianten zoals Solitude Aeturnus en af en toe een beetje Trouble. Hierdoor heeft 'Obscure Master Plan' een bijzonder donker sfeertje gekregen. Dit alles gecombineerd met het fantastische spel van de muzikanten en uitmuntende vocale prestaties van Tony Devita maken dit album een meesterwerk die niet alleen een breed publiek zal aanspreken, maar ook eentje die in de meeste metalcollecties niet mag ontbreken. Daarom mogen wij de jongens van Metal Mind Productions nogmaals bedanken voor het initiatief om ook deze cd (in een gelimiteerd oplage van tweeduizend stuks) opnieuw heeft uitgebracht.

In 2003 maakte Colmenares trouwens nog een cd met New Eden en opnieuw met een compleet nieuw line-up, 'Stagnant Progression' genaamd. Die plaat is mij helaas onbekend. Maar gelukkig is men bezig met een nieuw album die vermoedelijk ergens volgend jaar moet uitkomen. Ik ben benieuwd!