Don Caballero - Punkgasm

Don Caballero - Punkgasm

Label : Relapse | Archiveer onder alternative / pop

Wilmar : 'Voor de liefhebbers van weirde zooi' kopte een e-mailtje van Horst in mijn inbox. Nu vindt hij al gauw iets weird, zegt hij zelf, maar toen ik op MySpace de eerste tonen van Don Caballero hoorde, groeide er iets in mijn broek tot proporties die mijn vrouw met recht gelukkig maakte. Auditieve porno is voor mij een juiste omschrijving van de muziek van Don Caballero. Laat ik even uiteenzetten waarom.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw was ik zwaar fanatiek headbanger. Als zwaar (letterlijk en figuurlijk) fanatieke headbanger kwam ik wel eens bij mijn broer over de vloer met dan in mijn plastic Coco-tasje (Coco was (en is) de lokale importplatenzaak) de nieuwste releases die ik van mijn krantenwijkje had gekocht. Zo kwam Voivod's 'RRRAAARRR' bij hem op de draaitafel om precies zevenendertig seconden er weer vanaf te komen, kreeg Peter T. Steele nog net de kans om zijn voorkeur voor een dieet van vagina en borsten uit te spreken op Carnivore's debuut en probeerde broerlief toch nog even het onderscheid tussen teringherrie en muziek duidelijk te maken door ondergetekende te introduceren met acts als Jeff Beck, Frank Zappa en King Crimson. Vooral die laatste in hun jaren tachtig incarnatie (met Adrian Belew, Tony Levin, Bill Bruford en Robert Fripp) en om helemaal specifiek te zijn hun album 'Three Of A Perfect Pair' lieten diepe indruk achter op mijn jongere uitvoering. Maarrrrrrrr, dat mocht ik niet laten blijken natuurlijk, want je bent headbanger of je bent het niet. Mijn zorgvuldig opgeborgen 'Greatest Crimson' album, werd natuurlijk door mijn collegae headbangers ontdekt en dan had ik dat album natuurlijk 'geleend' en vond ik er niks aan, om vervolgens weer lekker 'Sleepless', 'Discipline' en 'Neal And Jack And Me' te draaien als iedereen weer weg was.

Nu vraag jij je als trouw Lords of Metal lezer af wat dit allemaal van doen heeft met Don Caballero. De allereerste tonen van 'Loudest Shop Vac In The World' gaf mij exact hetzelfde gevoel als het voor de eerste maal horen van 'Sleepless' van de Crims. Dit gezelschap rondom drummer Damon Che speelt in principe dezelfde springerige rockmuziek waarmee King Crimson in de jaren tachtig furore maakte. Althans, dat geldt voor het album 'Punkgasm', het schijnt dat Don Caballero er nog zes op hun naam hebben staan. Dat wordt dus even zoeken naar deze voorgaande albums en misschien moet ik dan wel weer fondsen en ruimte vrijmaken voor een totaal nieuw oeuvre van een bepaalde artiest. Het zou zomaar kunnen, want 'Punkgasm' is met gemak een cd die de komende weken niet uit mijn speler te rammen is. Grotendeels is het album instrumentaal, op 'Celestial Dusty Groove' en 'Pour You Into The Rug' na die lichtelijk vocalen hebben. Verder weten de heren Don Caballero er altijd voor te zorgen dat een gitaarlijntje net even anders verspringt, dat de drums net even moeilijker te voorspellen zijn en wordt met uitzondering van het titelnummer de traditionele songstructuur even gelaten voor wat het is. Mocht Pat Mastelotto toch besluiten om King Crimson te verlaten, dan weet ik wie ze als vervanger moeten aantrekken.

Wat veel metalfans belangrijk vinden is of dit metal is. Heel soms hoor je een invloed voorbij komen, maar echt metal kun je dit niet noemen. Ik zou dan ook zeggen: Don Caballero is voor de muziekliefhebber. En dat op een label dat vroeger bekend stond als het meest extreme label ter wereld Dat zijn ze nog steeds, maar dan in een heel ander opzicht.