Misanthrope - IrremeDIABLE

Misanthrope - IrremeDIABLE

Label : Holy Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilmar : Een concept cd over het leven van de dichter Charles Baudelaire? Dat zijn prikkelende berichten. Baudelaire's 'Les Fleurs du Mal' is nog steeds een mijlpaal in de literatuurgeschiedenis, al is het alleen vanwege het feit dat Baudelaire de poëtische conventies van zijn tijd achter zich liet en totale vernieuwing in het genre bracht. Dat is hem niet altijd in dank afgenomen, wat alleen maar bijdroeg aan de controverse rondom zijn persoon.

De Franse death metalband Misanthrope heeft dus een complete cd aan deze dichter gewijd, en wel gezongen in het Frans. Nu staan Fransen bij ons in Nederland te boek als chauvinistisch, en een conceptalbum over een nationale held in de nationale taal draagt daar wel aan bij. Maar chauvinistisch of niet: Misanthrope levert met dit album wel een fraai staaltje muziek af. Het lijkt er voor geen meter op, maar hier en daar krijg ik een Celtic Frost-vibe bij hun muziek. Dat ligt voornamelijk in de klaaglijke zang die de deathgrunts in sommige nummers afwisselt, en Frost was één van de eerste bands die iets deed met de poëzie van Baudelaire ('Tristesses De La Lune' van het album 'Into The Pandemonium'). Muzikaal is Misanthrope daar totaal niet mee te vergelijken: ze klinken als een kruising tussen Morbid Angel en Dream Theater. Vreemde combi, maar het staat als een huis.

Productietechnisch valt er weinig te klagen, de instrumenten zijn in perfecte balans, de mix is helder, het enige waar ik over wil zeiken is het getriggerde drumgeluid: het klinkt plat en levenloos. Verder zou ik eraan willen toevoegen dat liefhebbers van complexe en ietwat experimentele death metal met Misanthrope hun hart kunnen ophalen.