Dead Head - Kill Division

Dead Head - Kill Division

Label : Displeased Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : Het Zaanse Displeased en het Poolse Metal Mind wedijveren om de metalreissue-bokaal. Geen idee welke van de twee gaat winnen, dat interesseert me geen ook geen ene sodemieter, het gaat erom dat ze elke maand wel een of meer opgepoetst schijfjes van vergane glorie uit lang vervlogen dagen aan de vergetelheid hebben ontrukt. Dt is wat telt. Deze keer is het de beurt aan Dead Head's derde album 'Kill Divion' uit 1999. Het hoe en waarom van deze heruitgave ontgaat me, want zo'n legendarische status heeft dit album nu ook weer niet, zelfs geen cultstatus. Het schijfje zal wel vervallen zijn en hooguit op Marktplaats en uitverkoopbakken op metalbeurzen voor een habbekrats te vinden zijn. Het standaard promotiegelul remastered for improved impact is een keiharde leugen, want ik hoor werkelijk geen hertz verschil met het origineel (en ook de vormgeving is geen lettergreep veranderd). Niet dat dat erg is trouwens, want nu pas valt me op hoe lekker en tijdloos de ziedende hyperthrash eigenlijk door de speakers spettert. Ik heb destijds het album duidelijk niet op waarde geschat.

Door het hoge, drukke tempo en het afgeknepen, giftige geknauw van zanger Tom van Dijk doet het allemaal erg denken aan een Kreator die krampachtig in de anus van Sadus koekeloert, en je kan met beroerdere bands vergeleken worden tenslotte. De schamele 37 originele speelminuutjes worden afgesloten met een lekker smerige thrashversie van Saxon's 'Heavy Metal Thunder', maar Displeased was zo vriendelijk om een prima klinkende live opname (24-02-2006 in de Hedon, Zwolle) toe te voegen aan de CD, zodat je nu opgescheept wordt met in totaal bijna 80 minuten aan Kampense thrash. De live opname is lekker rauw en wat zwaarder dan het studiowerk. Of ze die avond nummers speelden van hun 'Festering' demo uit 1990 (het titelnummer en het wat langzamere, Death-achtige 'In Your Room') of nummers van hun laatste album 'Haatland' (2005), het maakt qua stijl nauwelijks verschil. Dat zou dan ook een kritiekpunt kunnen zijn: de band is geen meester in afwisseling en variatie. Maar ja, het klinkt wel verdomde lekker! Ik ben benieuwd of die stijlvolharding ook geldt voor het aankomende album 'Depression Tank' dat op dit moment in de maak is. Door dezelfde vier mannen die bijna twintig jaar geleden de band oprichtten, trouwens. Misschien dat ze nu eindelijk eens een voor de gein een covertje van The Grateful Dead opnemen, of is dat een te flauw grapje?