Ross The Boss - New Metal Leader

Ross The Boss - New Metal Leader

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Gitarist Ross "The Boss” Friedman's muzikale geschiedenis gaat terug in de jaren zeventig met de New Yorkse punkband The Dictators en later met Shakin' Street. Zijn wereldwijde roem begon echter in de jaren tachtig toen hij samen met bassist en meesterbrein Joey DeMaio Manowar oprichtte. De fans kennen het verhaal inmiddels van onder tot boven, maar voor degenen die het niet weten; met Manowar heeft hij tot 1988 de wereld op zijn kop gezet met zes fantastische albums, met 'Kings Of Metal' als een ware hoogtepunt in de geschiedenis van echte heavy metal.

In de jaren na zijn vertrek bij de koningen van metal, richtte Ross zich op verschillende projecten, waarvan The Brain Surgeons de meest bekende is, en ging hij ook door het leven als producer. Traditionele heavy metal werd echter niet zo snel meer verwacht, maar in 2005 kwam een van de natte dromen van elke Manowar fan uit; Ross stond wederom op het podium met Manowar tijdens de fantastische show op Earthshakerfest, waarvan het resultaat te zien is op 'The Day That Shook The Earth - The Absolute Power'. Ook verscheen hij als gastmuzikant op bij de Duiste Majesty en later ook op Taker Maghary's Dawnrider. Vorige jaar nam hij ook twee nummers op met de Italiaanse true metallers van Wotan.

Met dit in het achterhoofd is het dan ook niet helemaal onverwacht dat hij nu met een recht toe rechtaan heavy metal plaat op de proppen komt! En hemeltjelief, wat is dit een heerschende plaat geworden. De hoes alleen al! De prachtige kleurencombinatie en de bliksem aan de horizon alleen al laten een heavy metal band zien. Let ook op het krijgsveld, die wat mij betreft refereert aan hoezen van Manowar! Vergeet echter niet de adelaar; deze verscheen uiteraard op Manowar's goddelijke debuut 'Battle Hymns' en is ook de adelaar die Ross, Joey en drummer Scot Columbus op hun arm lieten vereeuwigen. En dan is natuurlijk de hamer… ik denk dat ik genoeg heb gezegd!

En dan is het uiteraard de muziek. Als men na de intro gelijk losbarst met de fantastische 'Blood Of The Knives', die ook als eerste single fungeert (zie de videoclip hieronder) hoor je traditionele heavy metal van de bovenste plank met de herkenbare gitaarspel en -geluid van Ross. Met de daaropvolgende 'I Got The Right' grijpt men terug naar het Manowar-geluid. Luister maar naar de pakkende, typische riffs die zeker niet op 'Hail To England' hadden misstaan. De rockende gitaren op 'Plague Of Lies' gaan terug naar de tijden van 'Battle Hymns'. Denk maar aan het nummer 'Shell Shock'. De opening van 'God Of Dying' die sterk aan 'Gates Of Valhalla' doet denken en de epische afsluiter 'Immortal Son' waarvan de je de sfeer van 'March For Revenge' terugherkent.

Hoewel de muziek veel referenties aan Manowar bevat, is 'New Metal Leader' totaal geen kopie van de band. Daarvoor is het geluid anders en laat men in nummers zoals 'May The Gods Be With You', 'Constantine's Sword' en 'We Will Kill' een modernere geluid horen. Ook nummers zoals 'Matador' is bijvoorbeeld een epische jaren tachtig rocker. Bovendien is de zang van Patrick Fuchs totaal anders. Hij beschikt over een hoge stem en doet me af en toe heel erg denken aan Biff van Saxon.

Met 'New Metal Leader' heeft Ross The Boss een hoogwaardige heavy metal plaat gemaakt, waarbij hij het traditionele geluid heeft weten vast te houden, maar tegelijkertijd ook zeer actueel voor de dag te komen. Deze plaat is een must voor elke Manowar fan (al denk ik dat de meeste die-hards het ding al sinds de eerste releasedag op de plank hebben staan) en voor fans van traditionele hardrock, heavy en power metal.