Hokum - pi

Hokum - pi

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Wilmar : Hokum. Rijmt op Mokum. Ik krijg dan weer zo'n 'Mokum Metal'-gevoel zoals bij het toenmalige piratenstation RADIO OCTAAF, die iedere maandagavond drie uur lang metal draaiden in het programma 'Rockshop' met Brains en Van Amstel. Wekelijks etaleerden bands als Hectic, Theriac, Jackal en Black Cunt zich met de noemer 'Mokum Metal'. Maar ook al rijmt Hokum op Mokum, Hokum komt uit M¸nchen en dat ligt toch echt dichterbij Neurenberg dan Amsterdam.

Qua tijdsbeeld komt Hokum weldegelijk in de buurt van de hoogtijdagen van Radio Octaaf, want Hokum doet mij ontzettend denken aan Coroner in hun 'Punishment For Decadence' periode en Mekong Delta in de periode tussen 'The Music Of Erich Zann' en 'Dances Of Death And Other Walking Shadows'. Dit komt vooral tot uiting in de opener 'Collapsing Synapses', waarin direct duidelijk wordt dat Hokum een technisch begaafde band is. De kwaliteit van de muziek ligt hoog, en blijft ook hoog. Uitschieter is het afsluitende 'Pi', met strafpunten voor het van Black Sabbath's 'War Pigs' gestolen intro, maar verder zit het nummer vol met allerlei verrassinkjes, zoals een bewerking van 'Einzug Der Gladiatoren' van Julius Fucik (hoewel niet origineel: Toxik gebruikte het al als intro van 'World Circus' en volgens mij ging Manowar er ook een keer mee aan de haal, maar dat laatste weet ik niet zeker), en de navolgende riff doet ontzettend denken aan Mekong Delta's snellere werk.

De reden waarom 'Pi' gelijk de uitschieter is, is omdat het nummer instrumentaal is. De overige zeven nummers worden namelijk zwaar verpest door de 'zang' van Benjamin Geppert. Zijn zang is te vergelijken met Robb Flynn en Tommy Victor maar dan als die twee zwaar depressief zijn. Er zit geen pit in, geen agressie en Geppert volgt iedere keer hetzelfde procedé met zijn zanglijnen. Dat is doodzonde als de band muzikaal in staat is zichzelf naar de eredivisie te schrijven. Hokum moet een geloofwaardige zanger hebben, eentje die de muziek van een extra laag kan voorzien, die de felle gitaarpartijen kan ondersteunen met evenzo felle zang. Wat ik nu gehoord heb, doet eigenlijk alleen maar afbreuk aan een band die voor de rest gewoon ijzersterk is. Zonder die zang had dit album minstens vijftien punten meer kunnen scoren.

Mijn advies: Geppert alleen maar gitaar laten spelen, losse zanger erbij en dan knallen op dat volgende album!