Hexen - State Of Insurgency

Hexen - State Of Insurgency

Label : Old School Metal Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Ken je dat, dat mensen tegen je zeggen: "Als je album zus en zo van die en die band wel goed vindt dan kun je hier ook wel wat mee”? Nou, dit gegeven ga ik voor de aardigheid even toepassen in deze recensie. Waarom? Omdat het dan misschien duidelijker wordt wat je allemaal kunt verwachten als je naar 'State Of Insurgency' van dit Californische Hexen gaat luisteren.

Hexen speelt een mix van speed en thrash die heel erg geworteld is in de eighties, zonder dat men echter vervalt in obligaat gejatte riffs en de gebruikelijke "OEH” screams. In elke track zitten wel een aantal solo's die aan de ene kant erg veel melodie hebben, maar die ook nergens slap of langdradig worden. De riffs nodigen telkens uit om lekker op mee te tikken met je vingers en aan afwisseling van tempo en sfeer binnen de songs is ook gedacht, zelfs de bijna verplichte akoestische track staat er bij. Denk bij de solo's aan Heathen, bij de riffs aan een stukje Annihilator meets Toxik (om maar even een zijstraat te noemen, ik had ook oude Flotsam, Sacred Reich of Gothic Slam kunnen invullen) en voeg daar een ietwat Defiance achtige stem bij en hop, klaar is je maandelijkse dosis goed geschreven en goed uitgevoerde Amerikaans georiënteerde thrash. De productie is gortdroog en sluit prima aan bij de algemene sfeer van het album, maar desondanks klinkt 'State Of Insurgency' nergens gedateerd, knap gedaan.

Op dit debuut album van Hexen staan twaalf songs (samen bijna een uur aan muziek) en er valt geen enkele door de mand. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van het album. Iedereen die de eighties heeft beleefd mag gerust eens naar de my space pagina van deze band gaan surfen, en iedereen die de eighties niet heeft meegemaakt maar tijdens Graspop of Waldrock dacht: "Goh, dat Forbidden is toch wel gaaf”, raad ik aan hetzelfde te doen.