Bride - Skin For Skin

Bride - Skin For Skin

Label : Retroactive Records | Archiveer onder punk / hardcore

Nima : Voordat ik deze plaat in handen kreeg had ik nog nooit van deze Amerikanen gehoord. Een klein onderzoek leert echter dat ze inmiddels al 25 jaar bestaan, dat dit hun twintigste (!) album is en dat het in 2006 al is verschenen. Maar meer dan dat leert het onderzoekje dat we hier met een stel trotse fanatieke Christenhonden van doen hebben. Nou luister eens, het zal me worst wezen wie waarin gelooft en iedereen heeft het recht om te geloven in wat en wie hij maar wil, maar godverdomme geen religieuze propaganda met je muziek!

Maar ja, het is uiteindelijk de muziek dat telt en daar probeer ik me aan te houden. Voorzichtig duw ik de cd dan in mijn speler en draai het volumeknop nog voorzichtiger open om vervolgens bloot te worden gesteld aan de marteling dat punk en hardcore heet! Ik heb het echter niet over de gave en briljante The Exploited, Suicidal Tendencies, Cro-Mags of Sick Of It All soort, maar het mid-tempo nietszeggende soort met vele funky breaks en de daar bijbehorende zeikerige zang. De zang is trouwens wel afwisselend en gaat van zeikerig naar iets sterker. Maar wanneer ik ook hier en daar associaties met de ├╝berkneus Marilyn Manson en die mongolen van System Of A Down hoor is het voor mij toch al gauw afgelopen. Alsof dat niet voldoende is, moet ik ook regelmatig horen hoe Jezus de hemel wordt in geprezen (huh huh huh, dat was lekker diep en dubbelzinnig, niet waar?). Hij is goed, door hem is alles mogelijk, hem krijg je niet klein en blablabla! Nou, hij was gekruisigd, hij is dood en naar de hemel en we houden het mooi daarbij!!! Ook het typisch Amerikaanse propaganda in het danklijstje van de bandleden maakt me trouwens ongemakkelijk.

Het enige wat goed is aan deze plaat is de productie en de strakheid en ik weet zeker dat een groepje dit leuk gaat vinden. Alleen heb ik gewoon een hekel aan religieuze bands met een boodschap (al had Stryper wel een paar leuke nummers.! En bespaar me alsjeblieft de discussie over waarom black metalbands wel mogen doorgaan met godslastering en waarom Christenen niet zouden mogen propageren en dat soort eindeloze onzin! Want nogmaals: het zal me worst wezen.