Auvernia - Towards Eternity

Auvernia - Towards Eternity

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Over het algemeen ben ik nooit een groot fan gewest van bands die verschillende stijlen met elkaar mixen. Vaak hebben zulke bands wel een uniek geluid, maar maken totaal geen indruk omdat de muziek in eerste instantie verwarren en rommelig overkomt. De meeste weten de overgangen niet soepel en "logisch” neer te zetten en klinken de nummers daardoor onsamenhangend.

Om die reden begon ik te twijfelen toen ik de biografie van deze Argentijnse band had gelezen, want naar eigen zeggen combineert men power, black en prog metal met elkaar en gebruikt daarnaast invloeden vanuit de klassieke muziek. Met alle vooroordelen en twijfels ben ik begonnen aan deze plaat en na het eerste nummer waren al mij twijfels in een klap van tafel geveegd! Alle invloeden die de band in de biografie opsomt zijn inderdaad aanwezig en duidelijk hoorbaar, maar de band laat dit op een mooie manier samensmelten tot een krachtig geheel. De overgangen zitten zodanig goed in elkaar dat je geen moment het gevoel krijgt dat je ineens naar een ander band zit te luisteren. De nummers klinken uiteraard ontzettend afwisselend en het is goed te horen dat men veel tijd, aandacht en energie heeft gestoken in het arrangeren van de songs, met oog op de details. Met elke luisterbeurt ontdek je iets nieuws en dat betekend dat de plaat niet snel zal vervelen. De band klinkt dan ook uniek en is nergens direct mee te vergelijken.

De band's muzikale kunnen mag uiteraard niet onvermeld blijven. Het maakt niet uit in welke stroming men bezig is, want men bewijst van alle markten thuis te zijn; of we nu met melodieuze, klassieke power metal riedeltjes of snelle, sfeervolle balck metalgeluiden te maken hebben, alles klinkt strak en overtuigend. Zanger Fernando Varela verdient hierdoor een paar extra punten, doordat hij net zo makkelijk afwisselt van typische power metal zang, tot stoere grunts en hels black metalgekrijs. Productioneel is de plaat bovendien dik in orde en ondanks de uiteenlopende stijlen en de eigenwijze muziek, heeft het album een passende productie meegekregen. Kortom: 'Towards Eternity' is zonder twijfel èèn van de betere debuutplaten van het jaar en metal fans met een brede smaak moeten deze elpee zeker eens gaan beluisteren.

Naast de negen eigen composities krijgen we trouwens twee covers als bonus; als eerste is de originele keus gevallen op 'Blue Blood' van X Japan. De tweede is minder origineel, maar wel een mooie uitvoering van Queen's 'The Show Must Go On'.