Metal Church - This Present Wasteland

Metal Church - This Present Wasteland

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Sinds Ronny Munroe de vocalen bij Metal Church voor zijn rekening neemt, brengt men netjes om de twee jaar een nieuwe CD uit en dit keer is het de beurt aan 'This Present Wasteland'. Geheel in de Metal Church traditie bevat de plaat weer de nodige messcherpe riffs, fraaie solos, prima vocalen en zeer pakkende heavy metal nummers. Met opener 'The Company Of Sorrow' is het al meteen raak, want daar heb je mijns inziens al één van de betere nummers van de plaat te pakken. Ook het lange, ruim acht minuten durende 'Deeds Of A Dead Soul', het monster 'Monster' en het Maiden-achtige 'Breathe Again' kunnen we tot de hoogtepunten van de plaat rekenen. Het enige wat ik eigenlijk is, is een semi-ballad, iets waar Metal Church de laatste platen patent op leek te hebben.

Ex-Malice gitarist Jay Reynolds is op 'This Present Wasteland' vervangen door Ronny's oud-Rottweiller maatje Rick van Zandt, maar dat heeft geen enkele invloed op het totaalgeluid gehad. Opnieuw is deze band uit Seattle er in geslaagd om een bijzonder overtuigend album uit te brengen, wat bij elke metal liefhebber in de smaak zal vallen, daar ben ik van overtuigd. Ga 'This Present Wasteland' alstublieft niet vergelijken met de klassiekers uit de jaren tachtig, want ik ben bang dat dat niveau wellicht nooit meer gehaald zal worden. Daar zijn het ook klassiekers voor, nietwaar? Metal Church blijft in mijn beleving één van de betere bands binnen het genre en mijn advies is dan ook om dit plaatje gewoon aan te schaffen.