Iced Earth - The Crucible Of Man (Something Wicked Part 2)

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar in de vorm van 'The Crucible Of Man' is het tweede deel van de 'Something Wicked'-saga een feit. Grootste verschil met het eerste deel 'Framing Armageddon' is natuurlijk dat ex-Judas Priest zanger Tim "Ripper Owens is vervangen door niemand minder dan Matt Barlow, in mijn beleving de zanger die de band mede heeft vormgegeven en het beste bij het totaalgeluid van Iced Earth past. Weg zijn de lange haren van meneer Barlow, maar te oordelen naar zijn prestatie op deze 'The Crucible Of Man' heeft zijn imposante stem daar niks onder te lijden gehad, want die is sterker dan ooit.

Enkele maanden geleden hadden we in de vorm van de mini-CD 'I Walk Among You' al een voorproefje gehad van deze hernieuwde samenwerking en dat had een zeer overtuigend resultaat opgeleverd. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden van deze nieuwe volledige CD, want ook hier komen alle Iced Earth ingredinten erg goed tot zijn recht. Mastermind Jon Schaffer heeft weer een stel prima nummer bij elkaar gepend, waarbij de strakke riffs weer de boventoon voeren en die bij tijd en wijlen behoorlijk veel variatie laten horen. Ik zal echt niet alle vijftien nummers langsgaan, maar tracks als 'Behold The Wicked Child', 'Minions Of The Watch' en het afwisselende 'A Gift Or A Curse' geven je een zeer goede indicatie van wat je kunt verwachten. Met de herintroductie van Matt Barlow klinkt Iced Earth weer zoals vanouds en met hem denk ik dat de ietwat tanende populariteit van de band de laatste jaren zeker weer goedgemaakt kan worden. Ik ben weer een gelukkig mens